Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telemark!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rasmus" data-source="post: 9918" data-attributes="member: 1340"><p>Det finns lite olika skolor inom telemark. Här hittar du nog en hel del folk som bara kör utför på sina telisar. Om du går till utsidan.se hittar du mer folk som går på tur uppför för attt sen åka ner. Jag är en som kör utför, pist som off-pist. </p><p></p><p>Jag rekommenderar hårda höga hårda plastpjäxor och ganska hårda skidor. Kör själv med T1or med Lange race-innersko och Rottefella Chili bindning med 30mm platta. Förra året körde jag det på ett par K2 X-15 198cm. Ett par hårda friåkningskidor, men då väger jag upp emot hundra kilo också och kör mer på våld än finess. I år blir det på ett par Elan GSX PSi 193cm. Många säger att man ska börja med låga läderpjäxor osv och dom har nog rätt i att det hjälper tekniken men det blir roligt fortare med hårda grejer.</p><p></p><p>Jag har tillbringat mycket tid i Kitz. Säsongade där 97-98 och har åkt tillbaka ca 6 veckor varje år sen dess. I skall jag dock en månad till Franrike över jul så det blir bara en vecka i Kitz i mars. Under den tid som jag har varit i Kitz har det mest varit jag och mina polare som kört telisar. Jag känner några som kör nångång i bland men de är lätträknade. Det är mycket engelsmän och australiensare som jobbar i Kitz och många av dessa åker bara bräda. En av skidskolorna i Kitz, Hahnenkamm Skischule, hävdar att de har instruktötrer i telemark men dom ger aldrig några kurser då det inte finns så många deltagare.</p><p></p><p>Håll ögonen öppna efter Jon, norrlänningen i skidbutiken Sport-Noichl i Aurach, om du vill lära dig att åka vanliga lagg dock. Han åker ifrån de flesta... </p><p></p><p>Det är svårt att få tag på telisutrustning i Kitz. Det finns lite men om man vill va på den säkra sidan skall man nog tom ta med sig reservdelar till bindning med mera.</p><p></p><p>Ha en bra säsong i Kitz! Bara partyt är värt en del och åkningen är bra om man vet var man skall åka. Var skall ni bo förresten?</p><p></p><p>/Rasmus </p><p></p><p>By the way så har jag ett par bindningar att sälja. Ett par PitBull II med extra kabel och extra plattor. Bor själv i Lund. Skicka ett mail till rasmusolsson@hotmail.com om du är intresserad.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rasmus, post: 9918, member: 1340"] Det finns lite olika skolor inom telemark. Här hittar du nog en hel del folk som bara kör utför på sina telisar. Om du går till utsidan.se hittar du mer folk som går på tur uppför för attt sen åka ner. Jag är en som kör utför, pist som off-pist. Jag rekommenderar hårda höga hårda plastpjäxor och ganska hårda skidor. Kör själv med T1or med Lange race-innersko och Rottefella Chili bindning med 30mm platta. Förra året körde jag det på ett par K2 X-15 198cm. Ett par hårda friåkningskidor, men då väger jag upp emot hundra kilo också och kör mer på våld än finess. I år blir det på ett par Elan GSX PSi 193cm. Många säger att man ska börja med låga läderpjäxor osv och dom har nog rätt i att det hjälper tekniken men det blir roligt fortare med hårda grejer. Jag har tillbringat mycket tid i Kitz. Säsongade där 97-98 och har åkt tillbaka ca 6 veckor varje år sen dess. I skall jag dock en månad till Franrike över jul så det blir bara en vecka i Kitz i mars. Under den tid som jag har varit i Kitz har det mest varit jag och mina polare som kört telisar. Jag känner några som kör nångång i bland men de är lätträknade. Det är mycket engelsmän och australiensare som jobbar i Kitz och många av dessa åker bara bräda. En av skidskolorna i Kitz, Hahnenkamm Skischule, hävdar att de har instruktötrer i telemark men dom ger aldrig några kurser då det inte finns så många deltagare. Håll ögonen öppna efter Jon, norrlänningen i skidbutiken Sport-Noichl i Aurach, om du vill lära dig att åka vanliga lagg dock. Han åker ifrån de flesta... Det är svårt att få tag på telisutrustning i Kitz. Det finns lite men om man vill va på den säkra sidan skall man nog tom ta med sig reservdelar till bindning med mera. Ha en bra säsong i Kitz! Bara partyt är värt en del och åkningen är bra om man vet var man skall åka. Var skall ni bo förresten? /Rasmus By the way så har jag ett par bindningar att sälja. Ett par PitBull II med extra kabel och extra plattor. Bor själv i Lund. Skicka ett mail till rasmusolsson@hotmail.com om du är intresserad. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telemark!?
Tillbaka
Topp