Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telemark
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 11772" data-attributes="member: 13245"><p>Jag håller med Morten om att i pist går det givetvis att köra kortare skidor. Att spetsen på bakskidan kommer för långt bak och att innerskidan vill korsa ytterskidan är mer ett problem med tekniken är att skidorna är för korta. Ser man bara till att låta båda skidorna ligga på ett bra skär stabiliseras de upp. Givetvis har man mycket mer tryck på ytterskidan, det har till och med Hrmann Maier i storslalom, men allt för många låter bara innerskidan släpa med. </p><p></p><p>När det blir löst blir det dock problem med korta skidor. Till och med mycket bra åkare, så bra att de syns på diverse skidfilmer, syns köra på för korta lagg. Då blir det, även om skidorna är breda, problem med att åkaren inte kan lägga på ett fett tryck mitt på framskidan utan måste luta sig för mycket bakåt. I lössnö får man dessutom också lättare problem med att bakskidan dyker om den är för kort.</p><p></p><p>Det jag skrev om mjukare skidor var inte heller meningen att tolkas som att man just till telisar skall ha mjukare skidor. Jag tycker man oavsett hur och vad man åker skall välja en lämplig längd och sedan en skida som funkar för en i just den längden. </p><p></p><p>Jag har personligen alltid kört sama typ av skidor tll alpint och telis, alltifrån stenhårda slalom och super-g-lagg till fetingar.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 11772, member: 13245"] Jag håller med Morten om att i pist går det givetvis att köra kortare skidor. Att spetsen på bakskidan kommer för långt bak och att innerskidan vill korsa ytterskidan är mer ett problem med tekniken är att skidorna är för korta. Ser man bara till att låta båda skidorna ligga på ett bra skär stabiliseras de upp. Givetvis har man mycket mer tryck på ytterskidan, det har till och med Hrmann Maier i storslalom, men allt för många låter bara innerskidan släpa med. När det blir löst blir det dock problem med korta skidor. Till och med mycket bra åkare, så bra att de syns på diverse skidfilmer, syns köra på för korta lagg. Då blir det, även om skidorna är breda, problem med att åkaren inte kan lägga på ett fett tryck mitt på framskidan utan måste luta sig för mycket bakåt. I lössnö får man dessutom också lättare problem med att bakskidan dyker om den är för kort. Det jag skrev om mjukare skidor var inte heller meningen att tolkas som att man just till telisar skall ha mjukare skidor. Jag tycker man oavsett hur och vad man åker skall välja en lämplig längd och sedan en skida som funkar för en i just den längden. Jag har personligen alltid kört sama typ av skidor tll alpint och telis, alltifrån stenhårda slalom och super-g-lagg till fetingar. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telemark
Tillbaka
Topp