Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telemark
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 11778" data-attributes="member: 13245"><p>Angående bindningsmotering har skidans balanspunkt inget alls med var bindningen bör monteras att göra när det gäller modern telisåkning. Detsamma gäller den amerikanska modellen "pins on chord center". Naturligtvis skall monteringen utgå från den markering tillverkaren satt på skidan: Om tillverkaren (på en alpinskida) satt ut "middle of boot" skall utgångspunkten för bindningsmotering vara så att telemarkspjäxans mitt hamnar just där. Skalla man vara riktigt noga kan man räkna bort lite av tåläppen för att verkligen montera där alpinpjäxan skulle hamnat. Även om man personliga preferenser är tillverkarens markering bäst att utgå från.</p><p></p><p>För de riktigt noggranna vars skostorlek skiljer sig markant från normalstor kan man tänka på att det i princip tycks vara en punkt i höjd med främre trampdynan som kan ses som fotens "tryckpunkt". Det är egentligen den punkten som skall hämna rätt. Vara sig tillverkare sätter ut "middle of boot" eller "boottip" är det egentligen tryckpunkten ovan de vill skall hamna rätt. De flesta tillverkare sätter sina markeringar efter en pjäxa av storlek 9. Genom att jämföra en sådan pjäxa med sin egen kan man om man funderar lite även få sin egen tryckpunkt rätt.</p><p></p><p>PLUNTZKY: XXX är ingen offpistmodell längre, inte bara i alla fall. Numer är den typen av feta skidor definitivt att betrakta som "allmängods" och jag tycker ofta att de "fullbreda" skidorna spöar sina halvbreda kompisar även i pist.</p><p></p><p>Jag gillar inte alls känslan i Extrems skidor även om jag inte provat just AK4. De hävdar själva att de vill göra "krispiga" skidor, men jag tycker bara de blir skakiga och döda. Om du skulle gilla AK4 funkar säkert 182-längden hyfsat. Rätt många verkar i år dock välja längre fetingar mellan 190 och 200. </p><p></p><p>Nya Chili Cobra är en mycket bättre konstruktion än de gamla Rottefellabindningarna. Amerikanska Hammerhead ser också intressant ut. Linken sägs vara bra, men personligen gillar jag inte konstruktionen.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 11778, member: 13245"] Angående bindningsmotering har skidans balanspunkt inget alls med var bindningen bör monteras att göra när det gäller modern telisåkning. Detsamma gäller den amerikanska modellen "pins on chord center". Naturligtvis skall monteringen utgå från den markering tillverkaren satt på skidan: Om tillverkaren (på en alpinskida) satt ut "middle of boot" skall utgångspunkten för bindningsmotering vara så att telemarkspjäxans mitt hamnar just där. Skalla man vara riktigt noga kan man räkna bort lite av tåläppen för att verkligen montera där alpinpjäxan skulle hamnat. Även om man personliga preferenser är tillverkarens markering bäst att utgå från. För de riktigt noggranna vars skostorlek skiljer sig markant från normalstor kan man tänka på att det i princip tycks vara en punkt i höjd med främre trampdynan som kan ses som fotens "tryckpunkt". Det är egentligen den punkten som skall hämna rätt. Vara sig tillverkare sätter ut "middle of boot" eller "boottip" är det egentligen tryckpunkten ovan de vill skall hamna rätt. De flesta tillverkare sätter sina markeringar efter en pjäxa av storlek 9. Genom att jämföra en sådan pjäxa med sin egen kan man om man funderar lite även få sin egen tryckpunkt rätt. PLUNTZKY: XXX är ingen offpistmodell längre, inte bara i alla fall. Numer är den typen av feta skidor definitivt att betrakta som "allmängods" och jag tycker ofta att de "fullbreda" skidorna spöar sina halvbreda kompisar även i pist. Jag gillar inte alls känslan i Extrems skidor även om jag inte provat just AK4. De hävdar själva att de vill göra "krispiga" skidor, men jag tycker bara de blir skakiga och döda. Om du skulle gilla AK4 funkar säkert 182-längden hyfsat. Rätt många verkar i år dock välja längre fetingar mellan 190 och 200. Nya Chili Cobra är en mycket bättre konstruktion än de gamla Rottefellabindningarna. Amerikanska Hammerhead ser också intressant ut. Linken sägs vara bra, men personligen gillar jag inte konstruktionen. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telemark
Tillbaka
Topp