Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telemark
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="IngaMartaNilssonFrideborg" data-source="post: 11779" data-attributes="member: 14587"><p>Absolut. </p><p>Det är ett gammalt knep som faktiskt har mer med turskidor att göra än riktiga pistkrämare, självklart. </p><p>Saken är den att balanspunkt och skidans mittpunkt (dvs åkytans mittpunkt) oftast sammanfaller (i ca 90% av fallen). Ett mer komplicerat sätt att beräkna bindningens placering kan vara att mäta stålkantens effektiva längd och dela den med 2 för att hitta mittpunkten. Tar man fram både balanspunkt samt effektiv åkytas mitt, bör den markering som är placerad längst bak på skidan användas som utgångspunkt för bindningens placering. (Skiljer sällan mer än 2cm).</p><p></p><p>Detta är naturligtvis bara blaj och är inget annat än ett gammalt gediget hantverk och skall defintivt inte appliceras på moderna skidor som oftast (nästan uteslutande) har en fungerande pjäx-mitt/spets-markering.</p><p></p><p>Jag ångrar att jag delgav mina mer hypotetiskt filosofiska tips gällande bindningens placering. </p><p>Det mest korrekta är naturligtvis precis som HitMe anger.</p><p></p><p>Jag hävdar dock fortfarande att man måste se upp med Rottefellas rekommendationer som definitvt ger en frammonterad skida som därmed blir något svårarbetad. Min numera ganska svaga rekomendation är att när BootSpitzemarkering finns bör bindningen monteras med främre skruven vid denna markering. Detta är som sagt ingen exakt vetenskap, men väl ett bra råd.</p><p></p><p>Jag är nu inne på mitt 11:e par telisar (+ 2 par nya denna säsong, minst) och har monterat alla utom 1 par själv (kanske bör nämnas att jag är ett Buitksbiträde). </p><p>Detta par (som inte monterades av mig) innefattades av en i det närmaste religiös rit. Det var första säsongens K2 Seth Morrisson Pro Model som först smektes nästan dagligen under en veckas tid för att förbereda dom för smärtan vid borrens penetrering. Sedan inleddes det med snö-dans och bar underkropp innan det första hålet kunde förverkligas. Även en spontan piskad pung förestod själva monteringen.</p><p>Pga skidans dignitet och höga status vågade jag inte själv hålla i vapnet och var tvungen att be min barunderkroppsbroder och kollega Erik Slabbas Zeits hålla i borren. Resultatet blev lysande och sällan har en skida blivit så väl bakmonterad och så perfekt i balans och stor harmoni.</p><p></p><p>Kort sagt, följ alltid skidans mitt/spetsmarkeringar med förbehåll för ev nödvändig bakmontering.</p><p></p><p></p><p>(bränn bränn, synd att Volant konkat, att K2 har så dålig kvalitet och att ChamoX är ett så stort rövhål)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="IngaMartaNilssonFrideborg, post: 11779, member: 14587"] Absolut. Det är ett gammalt knep som faktiskt har mer med turskidor att göra än riktiga pistkrämare, självklart. Saken är den att balanspunkt och skidans mittpunkt (dvs åkytans mittpunkt) oftast sammanfaller (i ca 90% av fallen). Ett mer komplicerat sätt att beräkna bindningens placering kan vara att mäta stålkantens effektiva längd och dela den med 2 för att hitta mittpunkten. Tar man fram både balanspunkt samt effektiv åkytas mitt, bör den markering som är placerad längst bak på skidan användas som utgångspunkt för bindningens placering. (Skiljer sällan mer än 2cm). Detta är naturligtvis bara blaj och är inget annat än ett gammalt gediget hantverk och skall defintivt inte appliceras på moderna skidor som oftast (nästan uteslutande) har en fungerande pjäx-mitt/spets-markering. Jag ångrar att jag delgav mina mer hypotetiskt filosofiska tips gällande bindningens placering. Det mest korrekta är naturligtvis precis som HitMe anger. Jag hävdar dock fortfarande att man måste se upp med Rottefellas rekommendationer som definitvt ger en frammonterad skida som därmed blir något svårarbetad. Min numera ganska svaga rekomendation är att när BootSpitzemarkering finns bör bindningen monteras med främre skruven vid denna markering. Detta är som sagt ingen exakt vetenskap, men väl ett bra råd. Jag är nu inne på mitt 11:e par telisar (+ 2 par nya denna säsong, minst) och har monterat alla utom 1 par själv (kanske bör nämnas att jag är ett Buitksbiträde). Detta par (som inte monterades av mig) innefattades av en i det närmaste religiös rit. Det var första säsongens K2 Seth Morrisson Pro Model som först smektes nästan dagligen under en veckas tid för att förbereda dom för smärtan vid borrens penetrering. Sedan inleddes det med snö-dans och bar underkropp innan det första hålet kunde förverkligas. Även en spontan piskad pung förestod själva monteringen. Pga skidans dignitet och höga status vågade jag inte själv hålla i vapnet och var tvungen att be min barunderkroppsbroder och kollega Erik Slabbas Zeits hålla i borren. Resultatet blev lysande och sällan har en skida blivit så väl bakmonterad och så perfekt i balans och stor harmoni. Kort sagt, följ alltid skidans mitt/spetsmarkeringar med förbehåll för ev nödvändig bakmontering. (bränn bränn, synd att Volant konkat, att K2 har så dålig kvalitet och att ChamoX är ett så stort rövhål) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telemark
Tillbaka
Topp