Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telemark
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Benka" data-source="post: 11783" data-attributes="member: 13860"><p>Jag skulle vilja påstå att en montering efter den gammla modelen med 2cm framför balanspunkten är inte helt fel. Det är ju ett känt problem ibland telisåkare och framförallt vi som inte har helt perfekt teknik, att får ett bra tryck i ingången till svängen. Det gör ju dig så att ytter skidan följer ju mde som på räls, eftersom man har hela foten på skidan och kan således trycka på olika ställen sam man behagar. Men det är ju itne den som är den svåra utan det är ju innerskidan som brukar skita sig.</p><p></p><p>Då du bara har en liten den av skon på skidan är det mycket svårt eller helt omöjligt att lägga trycket där man vill. Det som är ett måste med dagens såkallade Carving skidor(som jag anser bara är en fluga som snart kommer att då ut, (liknelser vi tidigare sett är: Snowboard, Internet och den bensindrivna motorn) är ju att få en ren ingång i svängen och för att få denna skall man enligt de flesta tyska eurocravers ha en viss mån av framåtvikt i ingången, få trycket på de främsta 40 cm av skidan opch bröja luta sig. Det är ju lite svårt i detta läge med telisar få med innerskidan. SÅ med en lite framånterad bindning får man en lättare ingång i svängen och således en lättare sväng. </p><p></p><p>Detta gäller endast vid piståkning med carvingskidor. Annars är en lätt bakmontering att föredra då du vid offpiståkning inte behöver lite helt på ingången i svängen utan mer på avslutningen då det är dax att byta ben. En helt annan histora.</p><p></p><p>För övrigt vill jag påstå att XXX ifrån rossignol är en utmärkt allround skida som passar både för pist och lössnöåkning.</p><p></p><p>´Chamonix må brännas till grunden och där anläggas en enorm danslokal som erbjuder allt ifrån ett glass vin till en back med fernet!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Benka, post: 11783, member: 13860"] Jag skulle vilja påstå att en montering efter den gammla modelen med 2cm framför balanspunkten är inte helt fel. Det är ju ett känt problem ibland telisåkare och framförallt vi som inte har helt perfekt teknik, att får ett bra tryck i ingången till svängen. Det gör ju dig så att ytter skidan följer ju mde som på räls, eftersom man har hela foten på skidan och kan således trycka på olika ställen sam man behagar. Men det är ju itne den som är den svåra utan det är ju innerskidan som brukar skita sig. Då du bara har en liten den av skon på skidan är det mycket svårt eller helt omöjligt att lägga trycket där man vill. Det som är ett måste med dagens såkallade Carving skidor(som jag anser bara är en fluga som snart kommer att då ut, (liknelser vi tidigare sett är: Snowboard, Internet och den bensindrivna motorn) är ju att få en ren ingång i svängen och för att få denna skall man enligt de flesta tyska eurocravers ha en viss mån av framåtvikt i ingången, få trycket på de främsta 40 cm av skidan opch bröja luta sig. Det är ju lite svårt i detta läge med telisar få med innerskidan. SÅ med en lite framånterad bindning får man en lättare ingång i svängen och således en lättare sväng. Detta gäller endast vid piståkning med carvingskidor. Annars är en lätt bakmontering att föredra då du vid offpiståkning inte behöver lite helt på ingången i svängen utan mer på avslutningen då det är dax att byta ben. En helt annan histora. För övrigt vill jag påstå att XXX ifrån rossignol är en utmärkt allround skida som passar både för pist och lössnöåkning. ´Chamonix må brännas till grunden och där anläggas en enorm danslokal som erbjuder allt ifrån ett glass vin till en back med fernet! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telemark
Tillbaka
Topp