Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Telemarkens framtid. Eller ska den självdö?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="norly" data-source="post: 1200772" data-attributes="member: 122396"><p>Tycker det är ganska konstant med åkare här nere i alperna. dock inte speciellt många som är bra. Och de man ser är ofta skandinaver. Jag kommer från snowboard och gick över till telis. Tycker fördelarna är att det är roligt oavsett förhållanden (borsätt tung blöt offpist). Med Snowboard så var offpisten fantastisk, men pisten blev ganska slentrian efter en 15-20 år på snowboard. Man kunde åka allt i full fart och aldrig tveka. Lite samma är det med skidor. Går ganska fort att kunna bränna ner en pist i fullt ös utan att svänga speciellt mycket.</p><p></p><p>Telis är roligare för att det kräver mer planerande och arbete för att bemästra. Klart man kan bränna ner en pist i full fart, men jag måste svänga, till skillnad mot alpin-skidor som är så fastligt stabila (kör 75mm). Jag har kul på telis oavsett om det är puder, is, nypistat eller puckelpist... Och så är man lite rädd när man droppar in i offpisten, och den känslan e ju rätt go.</p><p></p><p>Nöjet kanske försvinner efter x antal år, men många som jag träffar som kör skidor vill gärna prova telisar, eller är i alla fall nyfikna. Och det finns att hyra här nere i Disentis i alla fall, men man får beställa nån dag i förväg.</p><p></p><p>NTN har jag aldrig provat, men det är säkert helt ok. Gillar dock att det är lite flexibelt med 75mm... Men nästa gång man byter skidor så kanske.</p><p></p><p>Ps. Vi kanske kan lobba för att autorättningen på datorn inte skall envisas med att ersätta Telis med Telia...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="norly, post: 1200772, member: 122396"] Tycker det är ganska konstant med åkare här nere i alperna. dock inte speciellt många som är bra. Och de man ser är ofta skandinaver. Jag kommer från snowboard och gick över till telis. Tycker fördelarna är att det är roligt oavsett förhållanden (borsätt tung blöt offpist). Med Snowboard så var offpisten fantastisk, men pisten blev ganska slentrian efter en 15-20 år på snowboard. Man kunde åka allt i full fart och aldrig tveka. Lite samma är det med skidor. Går ganska fort att kunna bränna ner en pist i fullt ös utan att svänga speciellt mycket. Telis är roligare för att det kräver mer planerande och arbete för att bemästra. Klart man kan bränna ner en pist i full fart, men jag måste svänga, till skillnad mot alpin-skidor som är så fastligt stabila (kör 75mm). Jag har kul på telis oavsett om det är puder, is, nypistat eller puckelpist... Och så är man lite rädd när man droppar in i offpisten, och den känslan e ju rätt go. Nöjet kanske försvinner efter x antal år, men många som jag träffar som kör skidor vill gärna prova telisar, eller är i alla fall nyfikna. Och det finns att hyra här nere i Disentis i alla fall, men man får beställa nån dag i förväg. NTN har jag aldrig provat, men det är säkert helt ok. Gillar dock att det är lite flexibelt med 75mm... Men nästa gång man byter skidor så kanske. Ps. Vi kanske kan lobba för att autorättningen på datorn inte skall envisas med att ersätta Telis med Telia... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Telemarkens framtid. Eller ska den självdö?
Tillbaka
Topp