Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Telemarkens framtid. Eller ska den självdö?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="oskarisaksson" data-source="post: 1200855" data-attributes="member: 144810"><p>Gick själv från snowboard till telemark för många år sedan men då utvecklingen av utrustningen stagnerat helt jämfört med techutrustning blev det dynafit spåret för mig. Börjar inte tillverkarna satsa mer på innovationer och göra telemark synligare så kommer sporten att dö ut vilket den redan gjort på många ställen skulle jag påstå. De måste även rikta in sig till fler segment än just nu för att man ska få en större bredd än entusiaster. Som man brukar säga så utvecklas man inte dör man ut för någon annan gör det. </p><p>Äger du ett par lätta alpina toppturspjäxor kan du åka med dem i all terräng, topptura riktigt lätt och is/alpinklättra. Allt detta på en hög nivå till en låg kostnad och begagnat marknaden på tech utrustning är stor. I nuläget kan man inte säga det om telemark. Snowboardåkare som toppturar går nuförtiden över till skidpjäxor för att även de kunna dra nytta av detta. </p><p>75mm systemet är alldeles för nischat för att funka som ett "allt i ett" system för att ha möjlighet att konkurrera med tech.</p><p></p><p>Dagens tech/tele blandning av bindning är ett stort steg i rätt riktning men de är senast jag kollade små företag/entusiaster med knappa resurser jämfört med de stora företagen och distributionen är bristfällig om man vill växa sporten igen.</p><p>Personligen tror jag telemarks framtid precis som historian finns offpist, inte i pisten. Där möjligheten att växla mellan telemark och låst häl i en och samma bindning (som inte väger mkt och är lättanvänd) är framtiden. Dessa bindningar börjar finnas men helheten saknas. Möjligheten att kunna klättra bra i pjäxorna är också riktigt viktig då dagens skidåkare använder stegjärn mer och mer. Säkerheten får gärna också vara bra då jag inte vill paja fler korsband :p </p><p>Behövs nog i längden att någon av dessa stora tillverkare köper upp de små innovativa företagen på bindningsfronten och med deras större resurser tar vidare utvecklingen av bindningarna till nästa steg och även tar fram nästa generations pjäxor..</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="oskarisaksson, post: 1200855, member: 144810"] Gick själv från snowboard till telemark för många år sedan men då utvecklingen av utrustningen stagnerat helt jämfört med techutrustning blev det dynafit spåret för mig. Börjar inte tillverkarna satsa mer på innovationer och göra telemark synligare så kommer sporten att dö ut vilket den redan gjort på många ställen skulle jag påstå. De måste även rikta in sig till fler segment än just nu för att man ska få en större bredd än entusiaster. Som man brukar säga så utvecklas man inte dör man ut för någon annan gör det. Äger du ett par lätta alpina toppturspjäxor kan du åka med dem i all terräng, topptura riktigt lätt och is/alpinklättra. Allt detta på en hög nivå till en låg kostnad och begagnat marknaden på tech utrustning är stor. I nuläget kan man inte säga det om telemark. Snowboardåkare som toppturar går nuförtiden över till skidpjäxor för att även de kunna dra nytta av detta. 75mm systemet är alldeles för nischat för att funka som ett "allt i ett" system för att ha möjlighet att konkurrera med tech. Dagens tech/tele blandning av bindning är ett stort steg i rätt riktning men de är senast jag kollade små företag/entusiaster med knappa resurser jämfört med de stora företagen och distributionen är bristfällig om man vill växa sporten igen. Personligen tror jag telemarks framtid precis som historian finns offpist, inte i pisten. Där möjligheten att växla mellan telemark och låst häl i en och samma bindning (som inte väger mkt och är lättanvänd) är framtiden. Dessa bindningar börjar finnas men helheten saknas. Möjligheten att kunna klättra bra i pjäxorna är också riktigt viktig då dagens skidåkare använder stegjärn mer och mer. Säkerheten får gärna också vara bra då jag inte vill paja fler korsband :p Behövs nog i längden att någon av dessa stora tillverkare köper upp de små innovativa företagen på bindningsfronten och med deras större resurser tar vidare utvecklingen av bindningarna till nästa steg och även tar fram nästa generations pjäxor.. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Telemarkens framtid. Eller ska den självdö?
Tillbaka
Topp