Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Telemarksåkare med NTNbindning i åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="user93315" data-source="post: 877043"><p>Jag har skrivit mitt tips på intervjupersoner i gästboken. Då det var det denna tråd skulle handla om. De bor inte alla i Åre men i samma landskap.</p><p></p><p>Nu lite angående hans tes:</p><p>Tråden handlar ju faktiskt om bindningar och pjäxor och där är det tydligt att telemarken blir mer lik slalom då det nästan blir samma åkteknik med ntn som med fasthälsåkning. Inte mycket som skiljer när det gäller stabiliteten nästan som i början faktiskt då även parallellåkarna körde med lös häl i en parallellsväng.</p><p></p><p>Nu när den moderna utrustning med midjor på telemarksskidor finns så är telemarken tillbaka till hur det startades på 1800-talet, däremot med pjäxorna och dess bindningar liknar det slalom när det gäller stabilitet och säkerhet. Så tycker att hans tes kan funka bra när det gäller historian om telemarksutrustningen som pjäxor och bindningar.</p><p></p><p></p><p>Handledning är alltid bra.</p><p></p><p>När jag läste skidhistoria fick jag lära mig att en telemarksväng är att föra skidorna med diagonal skidföring där den ena skidan är framför den andra skidan samtidigt som en sväng bildas. Den andra tekniken som numera kallas för parallsväng hette då i början för Cristianasvängen. Och ordet slalom var bara ett påhittad begrepp för att prata om att skidåkning åktes i sluttningar ("lägga ett spår i en backe") och begreppet användes även för telemarkssvängarna. Innan den moderna slalomskidan med bindningar där hälen sattes fast åkte man både parallellt och telemark med löshäl. Carvingskidan den med midja ja den tillverkades första gången till telemarkssvängen men blev då på i slutet av 1800-talet ingen hit i Norden. Utan det för först några hundra år senare som fasthälsåkarna ville återuppfinna ursprugnstelemarksskidan den med skärning fast då för bindningar med fast häl. Så telemarken har ju redan gått över till slalom i den stunden som telemarkskidan utvecklades till en spikrak skida.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="user93315, post: 877043"] Jag har skrivit mitt tips på intervjupersoner i gästboken. Då det var det denna tråd skulle handla om. De bor inte alla i Åre men i samma landskap. Nu lite angående hans tes: Tråden handlar ju faktiskt om bindningar och pjäxor och där är det tydligt att telemarken blir mer lik slalom då det nästan blir samma åkteknik med ntn som med fasthälsåkning. Inte mycket som skiljer när det gäller stabiliteten nästan som i början faktiskt då även parallellåkarna körde med lös häl i en parallellsväng. Nu när den moderna utrustning med midjor på telemarksskidor finns så är telemarken tillbaka till hur det startades på 1800-talet, däremot med pjäxorna och dess bindningar liknar det slalom när det gäller stabilitet och säkerhet. Så tycker att hans tes kan funka bra när det gäller historian om telemarksutrustningen som pjäxor och bindningar. Handledning är alltid bra. När jag läste skidhistoria fick jag lära mig att en telemarksväng är att föra skidorna med diagonal skidföring där den ena skidan är framför den andra skidan samtidigt som en sväng bildas. Den andra tekniken som numera kallas för parallsväng hette då i början för Cristianasvängen. Och ordet slalom var bara ett påhittad begrepp för att prata om att skidåkning åktes i sluttningar ("lägga ett spår i en backe") och begreppet användes även för telemarkssvängarna. Innan den moderna slalomskidan med bindningar där hälen sattes fast åkte man både parallellt och telemark med löshäl. Carvingskidan den med midja ja den tillverkades första gången till telemarkssvängen men blev då på i slutet av 1800-talet ingen hit i Norden. Utan det för först några hundra år senare som fasthälsåkarna ville återuppfinna ursprugnstelemarksskidan den med skärning fast då för bindningar med fast häl. Så telemarken har ju redan gått över till slalom i den stunden som telemarkskidan utvecklades till en spikrak skida. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Telemarksåkare med NTNbindning i åre!?
Tillbaka
Topp