Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Telemarksåkare med NTNbindning i åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="user93315" data-source="post: 877601"><p>Bara så att du vet så definierade jag aldrig telemarkssvängen i det textstycke som du citerat av mig. Så dina invändningar blir lite missvisande om du endast utgår från min inledning.</p><p></p><p>Jag beskrev det så här i några stycken nedanför inledningen:</p><p><em>När jag läste skidhistoria fick jag lära mig att en telemarksväng är att föra skidorna med diagonal skidföring där den ena skidan är framför den andra skidan samtidigt som en sväng bildas. </em></p><p></p><p>Jag skrev att telemarksåkning inte endast definieras av att telemark är lika med löshäl och löshälsbindningar som Rabbit beskrev det att telemark är, eftersom att det rent historiskt inte alltid varit fast häl för slalomåkare. Det jag beskrev var mer hur svängen ser ut. Tog dock inte med några detaljer om böjning i knät och vad man gör med hälen för det vet de flesta ändå som orkar läsa denna tråd. Du skrev dock den detaljrika definitionen av hur telemarkssvängen utförs.</p><p></p><p>Du skrev själv att skillnaderna för åktekniken mellan mjuka pjäxor/turskidor skiljer sig lite åt från vad 75mm eller NTN men inte hur själva svängen ser ut. Frågan är vilken av dessa åksätt som liknar mest slalomtekniken utifrån olika faktorer, t,ex stabilitet, lutning av kroppen, böjning i benen, upp med hälen e.t.c Vet ju inte vad trådskaparen kommer att jämföra med exakt för faktorer. Den faktor som jag utgick ifrån var stabiliteten och det syns tydligt i det textstycke som du citerat av mig. </p><p></p><p></p><p>Om jag hade jämfört hur mycket böjning i ben och hur mycket hälen lyfts från skidan hade det blivit ett annat resultat angående skillnader rent historiskt för telemark och slalom, då skulle jag ha tyckt som dig. Men så var inte fallet det jag jämförde.</p><p></p><p>Tesen var inte helt klockren, det tyckte jag med från början, därför som jag även skrev ut detta:</p><p><em>Så tycker att hans tes kan funka bra när det gäller historian om telemarksutrustningen som pjäxor och bindningar. </em></p><p><em></em></p><p></p><p>Detta innebär att istället för att endast påpeka vart tesen inte funkar så skrev jag ut vart den funkar. Du skrev bara att den inte funkar på just åktekniken. Trådskaparens uppsats skulle även handla om dess utrustning vad jag kan uppfatta efter att läst hans inlägg om hans tes.</p><p></p><p></p><p>En tes går väl förresten att ändra efterhand, bara det görs innan uppsatsen ska lämnas in. Haha tur att han startade en tråd här. Du Dr-Telemark skulle säkert vara en bra intervjuperson i hans undersökning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="user93315, post: 877601"] Bara så att du vet så definierade jag aldrig telemarkssvängen i det textstycke som du citerat av mig. Så dina invändningar blir lite missvisande om du endast utgår från min inledning. Jag beskrev det så här i några stycken nedanför inledningen: [i]När jag läste skidhistoria fick jag lära mig att en telemarksväng är att föra skidorna med diagonal skidföring där den ena skidan är framför den andra skidan samtidigt som en sväng bildas. [/i] Jag skrev att telemarksåkning inte endast definieras av att telemark är lika med löshäl och löshälsbindningar som Rabbit beskrev det att telemark är, eftersom att det rent historiskt inte alltid varit fast häl för slalomåkare. Det jag beskrev var mer hur svängen ser ut. Tog dock inte med några detaljer om böjning i knät och vad man gör med hälen för det vet de flesta ändå som orkar läsa denna tråd. Du skrev dock den detaljrika definitionen av hur telemarkssvängen utförs. Du skrev själv att skillnaderna för åktekniken mellan mjuka pjäxor/turskidor skiljer sig lite åt från vad 75mm eller NTN men inte hur själva svängen ser ut. Frågan är vilken av dessa åksätt som liknar mest slalomtekniken utifrån olika faktorer, t,ex stabilitet, lutning av kroppen, böjning i benen, upp med hälen e.t.c Vet ju inte vad trådskaparen kommer att jämföra med exakt för faktorer. Den faktor som jag utgick ifrån var stabiliteten och det syns tydligt i det textstycke som du citerat av mig. Om jag hade jämfört hur mycket böjning i ben och hur mycket hälen lyfts från skidan hade det blivit ett annat resultat angående skillnader rent historiskt för telemark och slalom, då skulle jag ha tyckt som dig. Men så var inte fallet det jag jämförde. Tesen var inte helt klockren, det tyckte jag med från början, därför som jag även skrev ut detta: [i]Så tycker att hans tes kan funka bra när det gäller historian om telemarksutrustningen som pjäxor och bindningar. [/i] Detta innebär att istället för att endast påpeka vart tesen inte funkar så skrev jag ut vart den funkar. Du skrev bara att den inte funkar på just åktekniken. Trådskaparens uppsats skulle även handla om dess utrustning vad jag kan uppfatta efter att läst hans inlägg om hans tes. En tes går väl förresten att ändra efterhand, bara det görs innan uppsatsen ska lämnas in. Haha tur att han startade en tråd här. Du Dr-Telemark skulle säkert vara en bra intervjuperson i hans undersökning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Telemarksåkare med NTNbindning i åre!?
Tillbaka
Topp