Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Telemarksskidor 110mm breda rekommenderad upphöjning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rabbit" data-source="post: 1058495" data-attributes="member: 34110"><p>[USER=113833]@Fred-o[/USER] : Helt rätt. <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" /></p><p>Vad jag svammlade om var en ide om något bättre än både 75mm och ntn. </p><p>Ntn tycker jag personligen väldigt illa om.</p><p>Hög prestanda men dålig känsla.</p><p>Och 75mm tvingar fram ett val mellan dåligt uppför eller dåligt utför.</p><p>Så det perfekta systemet finns bara i mitt huvud. <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" /></p><p></p><p>Svammlet var väl egentligen menat att indikera att pjäxor och bindningar på telisar bör värderas som ett system där den ena är beroende av den andra.</p><p>Implikationerna för</p><p> [USER=153313]@PedeJose[/USER] blir t.ex. att en stabil pjäxa ger mer än en upphöjning och har man inte det ena så bör man inte ha det andra, även om skidorna varit smalare än bindningen.</p><p>Just balansen mellan bindningen-pjäxan-skidorna tycker jag är kritisk på telisar till en mycket större grad än alpint och något man bör lägga vikt vid.</p><p>Genom åren har man sett en hel del konstiga pjäx/bindning-kombinationer som troligen har varit en stor del av anledningen till åkarens bekymmer med telemarkstekniken.</p><p></p><p>fwiw</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rabbit, post: 1058495, member: 34110"] [USER=113833]@Fred-o[/USER] : Helt rätt. ;) Vad jag svammlade om var en ide om något bättre än både 75mm och ntn. Ntn tycker jag personligen väldigt illa om. Hög prestanda men dålig känsla. Och 75mm tvingar fram ett val mellan dåligt uppför eller dåligt utför. Så det perfekta systemet finns bara i mitt huvud. ;) Svammlet var väl egentligen menat att indikera att pjäxor och bindningar på telisar bör värderas som ett system där den ena är beroende av den andra. Implikationerna för [USER=153313]@PedeJose[/USER] blir t.ex. att en stabil pjäxa ger mer än en upphöjning och har man inte det ena så bör man inte ha det andra, även om skidorna varit smalare än bindningen. Just balansen mellan bindningen-pjäxan-skidorna tycker jag är kritisk på telisar till en mycket större grad än alpint och något man bör lägga vikt vid. Genom åren har man sett en hel del konstiga pjäx/bindning-kombinationer som troligen har varit en stor del av anledningen till åkarens bekymmer med telemarkstekniken. fwiw [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Telemarksskidor 110mm breda rekommenderad upphöjning?
Tillbaka
Topp