Hallo!
Først av alt vil jeg si at dersom du ikke kjører rundt på rene carve/racingski og kun har tenkt å holde deg i preparerte løyper er klosser på 30 mm. en teit hype.Denne høyden tar bort mye følelse fra underlaget og med mindre du virkelig råcarver trenger du ikke slik oppbygning,ekstremt høye klosser øker også sjansen for såkalt "tjuvskjær",.dvs. at skien skjærer ut av seg selv,og dermed også kneskader.
Jeg har selv prøvd mange forskjellige klosser i alle høyder og synes at rundt 20mm.er den høyden som passer best til frikjøring under alle forhold i og utenfor løypene.
De mest aktuelle klossene i denne høyden er vel Valpy og Couloir.Selv kjører jeg på begge,men dersom jeg skulle anbefale en vil det bli Couloir,disse er meget robuste (aldri hørt om noen som har knukket/knust),ikke for lange slik at de ødelegger flexen i skien og har fine inserts som gjør det lett å skifte/flytte bindinger.Valpy er litt lettere men i en simpel plast som lett går i stykker,de er også meget lange og mangler inserts.Couloir produseres i Norge av et firma som heter Westalp(ring opplysningen)og har modeller fra 20-45mm.(sistnevnte hvis du har lyst å virke kul på afterskien i Hemsedal!)og Franske Valpy forhandles av G-sport.Begge typer ligger på rundt 500 kr.
Håper at dette var litt til hjelp og det blir en killer sommer på Stryn i år.