Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Teleskopstavar, bra eller anus?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="chrtur" data-source="post: 329980" data-attributes="member: 45343"><p>Många frågor från Tompan...</p><p></p><p>En par teleskopstavar är inte lika stabila som ett par vanliga stavar (har ej ännu sett sådana) och så fort man får en böj på en del så kan teleskopegenskapen lätt bli lidande. <strong>Men</strong> personligen så överväger alla fördelar mot nackdelarna för mina användingsområden.</p><p></p><p>För min telemarkåkning, då jag föredrar att åka betydligt mer utanför pisten, så har jag nu använt ett par från Gripon (tvådelat med flicklockspänne) de senaste fem åren utan problem! De fick sig en liten törn förra säsongen och är lite tröga att korta-förlänga, och har bytt ut trugorna en gång. Jag är dock inte en sådan åkare som vill se döden i vitögat vid varje sväng.</p><p></p><p>Dock så har jag även ett par till, dvs tredelade, från Leki som inte har spännen, utan skruvas ihop. Dessa använder jag när jag vandrar i bergen (vid alpina aktiviteter) och är absolut inte lika stabila som de ovan nämda paret. Men att de är tredelade, gör att de blir kortare, och man kan sätta fast dem på ett bra sätt utmed ryggsäcken när man klättrar. Här noterar jag dock att de på ett mystiskt sätt skruvar upp sig då och då, vilket inte händer jämfört med spännet.</p><p></p><p>- C</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="chrtur, post: 329980, member: 45343"] Många frågor från Tompan... En par teleskopstavar är inte lika stabila som ett par vanliga stavar (har ej ännu sett sådana) och så fort man får en böj på en del så kan teleskopegenskapen lätt bli lidande. [b]Men[/b] personligen så överväger alla fördelar mot nackdelarna för mina användingsområden. För min telemarkåkning, då jag föredrar att åka betydligt mer utanför pisten, så har jag nu använt ett par från Gripon (tvådelat med flicklockspänne) de senaste fem åren utan problem! De fick sig en liten törn förra säsongen och är lite tröga att korta-förlänga, och har bytt ut trugorna en gång. Jag är dock inte en sådan åkare som vill se döden i vitögat vid varje sväng. Dock så har jag även ett par till, dvs tredelade, från Leki som inte har spännen, utan skruvas ihop. Dessa använder jag när jag vandrar i bergen (vid alpina aktiviteter) och är absolut inte lika stabila som de ovan nämda paret. Men att de är tredelade, gör att de blir kortare, och man kan sätta fast dem på ett bra sätt utmed ryggsäcken när man klättrar. Här noterar jag dock att de på ett mystiskt sätt skruvar upp sig då och då, vilket inte händer jämfört med spännet. - C [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Teleskopstavar, bra eller anus?
Tillbaka
Topp