Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Telisar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 6264" data-attributes="member: 10565"><p>Hej Pelle!</p><p></p><p>Jag har åkt telisar några år nu (13) och tror mig ha ganska bra klämm på utrustningsbiten. Jag förutsätter att du (som de allra flesta) vill ha en utrustning som fungerar bra i pist och off-pist men samtidigt går att använda vid en och annan topptur.</p><p></p><p>Skidor:</p><p>Som nybörjare bör du välja en förhållandevis mjuk skida men eftersom du säkert tänker bli bättre... är det intelligent att köpa en skida som även håller för mer avancerad åkning. Ett givet val är då "Elan Stinger". En skida som blivit topptestdad både i Vertikal och Åka Skidor. Kostar strax över 2 000:- vilket gör det till ett riktigt klipp! Alpina skidor går i de flesta fall utmärkt, men eftersom (av någon underlig anledning) telemarksskidorna är mer moderat prissatta finns ingen anledning att välja alpint om man skall köpa nytt. (Såvida man inte är mycket avancerad åkare...)</p><p></p><p>Skor:</p><p>Plastskor gör åkningen enklare för en nybörjare och är en förutsättning för avancerad åkning. Mitt förslag är att du direkt tittar på en hög sko typ "Scarpa T1" eller "Garmont Gara". I början kan du köra med "öppna" spännen och "lös" skaftinställning för att de skall bli mer förlåtande. Efterhand du lär dig kan du spänna åt hårdare.</p><p></p><p>Tänk på att inte köpa för stora skor. Precis som hos alpina skor töjer sig innerskon en hel del efter en tids användande. När du provar skon i affären skall den sitta mycket , mycket tajt. Var också uppmärksam på att det ofta bara är innerskorna som görs i halvstorlekar. Dvs. två skor i olika storlekar kan ha identiska skal! Prova därför alltid en storlek upp/ner för säkerhets skull.</p><p></p><p>Plattor. (Klossar)</p><p>Börja med Rottefellas "standard" (kommer inte ihåg vad den heter) på 12 mm. När du blir mer avancerad kan du köpa till en extra platta på 8 mm och är då uppe på 20 mm vilket får anses som en lämplig höjd för avancerad åkning.</p><p></p><p>Bindning.</p><p>Eftersom jag själv har haft en del problem med BD Pittbull vill jag inte rekommendera den i dagsläget. Rottefella Chili är en bindning som fått bra kritik och verkar intelligent uppbyggd.</p><p></p><p>Tankar kring låga skor...</p><p>En del framhåller att man skall börja sin telemarkskarriär med låga skor för att få "rätt" balans. Det ligger utan tvekan en hel del sanning i detta, men i ärlighetens namn... det samma gäller ju för alpin åkning och vem börjar åka alpint med låga läderskor? (Förutom Stig Helmer...) Dessutom är ju tyvärr en investering i telemarkskor ganska stor och det är inte vidare kul att "växa" ur sina skor redan efter några veckors åkning. Men en bra idé kan vara att hyra sin utrustning till och börja med.</p><p></p><p>Glory to the brave! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 6264, member: 10565"] Hej Pelle! Jag har åkt telisar några år nu (13) och tror mig ha ganska bra klämm på utrustningsbiten. Jag förutsätter att du (som de allra flesta) vill ha en utrustning som fungerar bra i pist och off-pist men samtidigt går att använda vid en och annan topptur. Skidor: Som nybörjare bör du välja en förhållandevis mjuk skida men eftersom du säkert tänker bli bättre... är det intelligent att köpa en skida som även håller för mer avancerad åkning. Ett givet val är då "Elan Stinger". En skida som blivit topptestdad både i Vertikal och Åka Skidor. Kostar strax över 2 000:- vilket gör det till ett riktigt klipp! Alpina skidor går i de flesta fall utmärkt, men eftersom (av någon underlig anledning) telemarksskidorna är mer moderat prissatta finns ingen anledning att välja alpint om man skall köpa nytt. (Såvida man inte är mycket avancerad åkare...) Skor: Plastskor gör åkningen enklare för en nybörjare och är en förutsättning för avancerad åkning. Mitt förslag är att du direkt tittar på en hög sko typ "Scarpa T1" eller "Garmont Gara". I början kan du köra med "öppna" spännen och "lös" skaftinställning för att de skall bli mer förlåtande. Efterhand du lär dig kan du spänna åt hårdare. Tänk på att inte köpa för stora skor. Precis som hos alpina skor töjer sig innerskon en hel del efter en tids användande. När du provar skon i affären skall den sitta mycket , mycket tajt. Var också uppmärksam på att det ofta bara är innerskorna som görs i halvstorlekar. Dvs. två skor i olika storlekar kan ha identiska skal! Prova därför alltid en storlek upp/ner för säkerhets skull. Plattor. (Klossar) Börja med Rottefellas "standard" (kommer inte ihåg vad den heter) på 12 mm. När du blir mer avancerad kan du köpa till en extra platta på 8 mm och är då uppe på 20 mm vilket får anses som en lämplig höjd för avancerad åkning. Bindning. Eftersom jag själv har haft en del problem med BD Pittbull vill jag inte rekommendera den i dagsläget. Rottefella Chili är en bindning som fått bra kritik och verkar intelligent uppbyggd. Tankar kring låga skor... En del framhåller att man skall börja sin telemarkskarriär med låga skor för att få "rätt" balans. Det ligger utan tvekan en hel del sanning i detta, men i ärlighetens namn... det samma gäller ju för alpin åkning och vem börjar åka alpint med låga läderskor? (Förutom Stig Helmer...) Dessutom är ju tyvärr en investering i telemarkskor ganska stor och det är inte vidare kul att "växa" ur sina skor redan efter några veckors åkning. Men en bra idé kan vara att hyra sin utrustning till och börja med. Glory to the brave! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Telisar
Tillbaka
Topp