Telismontering på ett par Völkl Explosive

• Trådstartare Trådstartare rag
  • Start datum Start datum

rag

Ny medlem
Hejhopp!

Var nere i Chamonix vecka tre och kom över förra årets modell av Völkl Explosive:en till ett mycket angenämt pris. Naturligtvis tänker jag slänga på en telisbindning för att sedan skrämma skiten ur snön. Har några funderingar dock:

Jag är inne på att köra med en Linken. Någon som har erfarenheter med just Explosive:en som telisskida kanske har synpunkter på valet av bindning. Har även funderat på G3 Targa men den verkar lite klen. Undrar dessutom om någon har synpunkter på monteringen av bindningen. Lite bakmontering kanske?

Alla synpunkter från folk som kört Explosive:en som telisskida uppskattas.

Tack på förhand och håll i hatten!

/Ragge

Jag kör Explosiv 2003 (190) och har ett plattsystem både för telis och alpint. Hittills har det bara blivit alpint dock. Min allmäna filosofi är att telis och alpint skall monteras på samma ställe. Mina pjäxor är monterade efter markeringen på skidan och det har kännts bra i allt från sälen-is till Verbierpuder.

En kompis kör Explosiv 180 med telis och har också monterat enligt markeringen och är toknöjd.

Vissa bakmonterar denna skidan lite, men det skulle jag endast göra om det enbart var fett puder som gällde.

Hur kraftfull binding du behöver beror nog också på vad du skall åka. I enbart puder spelare det inte så stor roll och det kan vara en fördel att inte välja för tungt. I pist är nog stabilare bättre, men glöm inte att en sådan skida ställer grymma hållbarhetskrav på en (styv) bindning. Bränner du över någonting är det i alla fall inte skidan som ger sig. Jag har fått ställa upp mina alpinbindningar rätt mycket på denna skida för att undvika att de löser ut (vid snabbåkning i uppkört/hårt).

Jag skulle rent av säga att denna skidan skulle kunna vara mer lätthanterlig med mjukare prylar. Då kan man mer lirka in den i sväng vilket blir lite mer förlåtande än när man kantar in den i sväng.

HitMe

Tillbaka
Topp