Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telismontering på ett par Völkl Explosive
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 65536" data-attributes="member: 13245"><p>Jag kör Explosiv 2003 (190) och har ett plattsystem både för telis och alpint. Hittills har det bara blivit alpint dock. Min allmäna filosofi är att telis och alpint skall monteras på samma ställe. Mina pjäxor är monterade efter markeringen på skidan och det har kännts bra i allt från sälen-is till Verbierpuder.</p><p></p><p>En kompis kör Explosiv 180 med telis och har också monterat enligt markeringen och är toknöjd.</p><p></p><p>Vissa bakmonterar denna skidan lite, men det skulle jag endast göra om det enbart var fett puder som gällde.</p><p></p><p>Hur kraftfull binding du behöver beror nog också på vad du skall åka. I enbart puder spelare det inte så stor roll och det kan vara en fördel att inte välja för tungt. I pist är nog stabilare bättre, men glöm inte att en sådan skida ställer grymma hållbarhetskrav på en (styv) bindning. Bränner du över någonting är det i alla fall inte skidan som ger sig. Jag har fått ställa upp mina alpinbindningar rätt mycket på denna skida för att undvika att de löser ut (vid snabbåkning i uppkört/hårt). </p><p></p><p>Jag skulle rent av säga att denna skidan skulle kunna vara mer lätthanterlig med mjukare prylar. Då kan man mer lirka in den i sväng vilket blir lite mer förlåtande än när man kantar in den i sväng.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 65536, member: 13245"] Jag kör Explosiv 2003 (190) och har ett plattsystem både för telis och alpint. Hittills har det bara blivit alpint dock. Min allmäna filosofi är att telis och alpint skall monteras på samma ställe. Mina pjäxor är monterade efter markeringen på skidan och det har kännts bra i allt från sälen-is till Verbierpuder. En kompis kör Explosiv 180 med telis och har också monterat enligt markeringen och är toknöjd. Vissa bakmonterar denna skidan lite, men det skulle jag endast göra om det enbart var fett puder som gällde. Hur kraftfull binding du behöver beror nog också på vad du skall åka. I enbart puder spelare det inte så stor roll och det kan vara en fördel att inte välja för tungt. I pist är nog stabilare bättre, men glöm inte att en sådan skida ställer grymma hållbarhetskrav på en (styv) bindning. Bränner du över någonting är det i alla fall inte skidan som ger sig. Jag har fått ställa upp mina alpinbindningar rätt mycket på denna skida för att undvika att de löser ut (vid snabbåkning i uppkört/hårt). Jag skulle rent av säga att denna skidan skulle kunna vara mer lätthanterlig med mjukare prylar. Då kan man mer lirka in den i sväng vilket blir lite mer förlåtande än när man kantar in den i sväng. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Telismontering på ett par Völkl Explosive
Tillbaka
Topp