Telismontering

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum

MnO

Aktiv medlem
Telismontering
Är det någon som vet hur man ska placera en telisbindning på en alpinskida? Det finns ju ingen markering på telemarkspjäxor som motsvarar centrumutmärkningen på alpina dito. Man har ju hört snack om att ta ut en viktmässig balanspunkt och placera pjäxans tåbrytpunkt där. Ibland nämns även att man ska sätta skon så att skidans alpina markering hamnar 1/3 av sulans längd bakom främre kanten av skon.

Vad är det som gäller egentligen?

Påverkas skidorna likvärdigt av bindningens placering som vid bak- och frammontering av alpinbindningar, dvs snabbare in i och segare ut ur svängen ju längre fram man sätter centrum?

Telismontering

Din fråga är absolut intressant. Jag har under årens lopp testat alla varianter av montering och har tyvärr ingen klart svar att ge dig i denna fråga. Troligtsvis är det så att olika skidkonstruktioner beter sig på skilda sätt beroende på var bindningen monteras. För helt klart kan man märka skillnad när bindningen flyttas ett par centimeter fram eller bakåt...

På mina nyaste skidor (X-Scream) är bindningen monterad så att skon hamnar på samma ställe som den skulle gjort vid en alpin montering. Precis som du säger finns ingen markering på Telemarksskor avseende mittpunkt, men denna kan man ju lätt mäta ut själv. Dvs. den avståndsmässiga mittpunkten på sulan. (Jag tror i alla fall detta är rätt...)

Hursomhelst fungerar det utmärkt för mig som gärna lägger parallellsvängar i pisten och låter knäböjen tala i lössnön!

MVH/MM :-)

Tillbaka
Topp