Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Telisskidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="BajenMatte" data-source="post: 201396" data-attributes="member: 15321"><p>Själv har jag kört på Völkl T-Rock sen förra året. Med G3 bindning. Kan vara ett vettigt alternativ inte minst prismässigt. Skidan finns på Sport-Conrad men inte i butik i Sverige.</p><p>Funkar bra i pist och är relativt lätt. Har en rätt bra bredd så den funkar fint offpist. </p><p>Två kommentarer. </p><p>Stirra dig inte blind på skidans bredd. Skidan styvhet i längd och bredd är nästan viktigare för egenskapern i pist tycker jag. Längden är förstås viktig för hur hanterlig skidan blir där det är trångt och smalt. Med ökad bredd kommer defiitivt ett skönare flyt både i fluff och fostrande kartongsnö. </p><p>Om du funderar på att tura så kan du tänka på följande. Vid branta stigningar där du måste göra frekventa omslag (lappkast) sparar du mycket kraft och går säkrare genom att ha en led längst fram vid tån. Med väldigt breda skidor kommer du åtminstone i Alperna få stora problem i att gå på brant skrå i andras spår eftersom standardbredden på skidor inom skidalpinismen är betydligt smalare (65-70 mm i midjan)</p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="BajenMatte, post: 201396, member: 15321"] Själv har jag kört på Völkl T-Rock sen förra året. Med G3 bindning. Kan vara ett vettigt alternativ inte minst prismässigt. Skidan finns på Sport-Conrad men inte i butik i Sverige. Funkar bra i pist och är relativt lätt. Har en rätt bra bredd så den funkar fint offpist. Två kommentarer. Stirra dig inte blind på skidans bredd. Skidan styvhet i längd och bredd är nästan viktigare för egenskapern i pist tycker jag. Längden är förstås viktig för hur hanterlig skidan blir där det är trångt och smalt. Med ökad bredd kommer defiitivt ett skönare flyt både i fluff och fostrande kartongsnö. Om du funderar på att tura så kan du tänka på följande. Vid branta stigningar där du måste göra frekventa omslag (lappkast) sparar du mycket kraft och går säkrare genom att ha en led längst fram vid tån. Med väldigt breda skidor kommer du åtminstone i Alperna få stora problem i att gå på brant skrå i andras spår eftersom standardbredden på skidor inom skidalpinismen är betydligt smalare (65-70 mm i midjan) Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Telisskidor
Tillbaka
Topp