Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
OT-forumet
Termer inom Freeride
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 973377" data-attributes="member: 32948"><p>Översätta termer inom skidåkning är lurigt. Det finns många knepiga uttryck i den här relativt unga sporten, många uttryck går inte att översätta och "försvenskas" därmed bara. </p><p>Tyvärr är jag ingen språkforskare, men jag bjuder på några skott från höften så får andra fortsätta... </p><p></p><p>Freeride = friåkning (Syftar främst på fri åkning på stora berg, jibbing räknas ibland in här, ibland inte. Men generellt anser jag jibbing är ett eget fristående fenomen) </p><p></p><p>Tree skiing = skogsåkning</p><p></p><p>Descent tror jag översätts generellt sett (i det här fallet) som "åk", att ha åkt något, att ha gjort åket. </p><p></p><p>Bowl kan kanske översättas med dalgång? (Kommentarer på det?) Jag har fått för mig att "bowl" är en mer skålformad terrängformation än en traditionell v-formad dalgång... (Alltså toppen av dalgången, där den fortfarande är "rund", vilket senare mynnar ut i en v-formad dalgång längre ner) Men jag kan ha fel här! </p><p></p><p>slope-side powder är rimligtvis liftnära/pistnära offpiståkning. Offpiståkning som är lättillgänglig, alldeles brevid pisten/liften. </p><p></p><p>Run = åk, ett åk. </p><p></p><p>Powder face = puderåk, ett åk eller bergssida med pudersnö. (Face = sida, bergssida)</p><p></p><p>All-mountain terrain = varierande terräng. Puder, hård snö, skare, is, skit, fan och hans moster, pist och allt annat tänkbart. </p><p></p><p>Kommentera gärna och kom med förslag på alternativa översättningar!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 973377, member: 32948"] Översätta termer inom skidåkning är lurigt. Det finns många knepiga uttryck i den här relativt unga sporten, många uttryck går inte att översätta och "försvenskas" därmed bara. Tyvärr är jag ingen språkforskare, men jag bjuder på några skott från höften så får andra fortsätta... Freeride = friåkning (Syftar främst på fri åkning på stora berg, jibbing räknas ibland in här, ibland inte. Men generellt anser jag jibbing är ett eget fristående fenomen) Tree skiing = skogsåkning Descent tror jag översätts generellt sett (i det här fallet) som "åk", att ha åkt något, att ha gjort åket. Bowl kan kanske översättas med dalgång? (Kommentarer på det?) Jag har fått för mig att "bowl" är en mer skålformad terrängformation än en traditionell v-formad dalgång... (Alltså toppen av dalgången, där den fortfarande är "rund", vilket senare mynnar ut i en v-formad dalgång längre ner) Men jag kan ha fel här! slope-side powder är rimligtvis liftnära/pistnära offpiståkning. Offpiståkning som är lättillgänglig, alldeles brevid pisten/liften. Run = åk, ett åk. Powder face = puderåk, ett åk eller bergssida med pudersnö. (Face = sida, bergssida) All-mountain terrain = varierande terräng. Puder, hård snö, skare, is, skit, fan och hans moster, pist och allt annat tänkbart. Kommentera gärna och kom med förslag på alternativa översättningar! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
OT-forumet
Termer inom Freeride
Tillbaka
Topp