Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Testat 05/06s Halvfetton?!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 120457" data-attributes="member: 12152"><p>balanselius> Dags att uppdatera sig lite kanske. En 95mm-skida faller ju numera in i allroundfacket och begreppet halvfet stämmer ju precis. Det är skidor för att använda varje-dag-åkning där man har kul i pist, men samtidigt åker med i det närmaste full behållning utanför pisten, förutom de riktigt djupa dagarna. Säger man feting menar man ju minst en 100+ och de flesta säkert en full-on puderskida i stil med Sanouk, Big Stix 106, DB Tabla Rasa eller liknande. </p><p></p><p>Ska man tolka det som att du är 188cm lång, Ingemar? Eller menar du att du ska ha 188:an i Outlaw? Om du är så pass lång som 188 är ju längderna du nämner på tok för korta. Personligen tycker jag att det är klart svårare att åka offpist med en skida runt 185 än med en 190-195. Man får så mycket bra egenskaper gratis enbart genom att gå upp lite i längd. Kortare skidor blir oroliga i uppkört och beter sig allmänt konstigt som tex att man märker tendenser att dom korsar sig i svår snö. Man hamnar också lättare i baksätet om det börjar stöka till sig. Trenden med korta carvingskidor har tyvärr spritt sig även upp i breddsegmentet bara för att de flesta antar att en skida som är 190+ är tungåkt och svår att få runt utanför pisten. Det stämmer helt enkelt inte, bara man väljer en skida som inte är för styv för sin egen vikt och åkförmåga. Styvheten och böjkurvan gör långt mycket mer än längden när det gäller hur stor man uppfattar skidan. Man ser ofta åkare som hade utvecklats ett par snäpp direkt om dom hade bytt ut sina 185cm:s bc-twins till längre saker.</p><p></p><p>Skidor mellan ca 84 och 90mm hamnar i lite av ett ingenmansland för en person av normalstorlek. Exempelvis finns det absolut ingen anledning att välja K2 Apache Outlaw istället för Apache Chief (99mm under foten). Chiefen går riktigt bra i pist och inger en mer biffig känsla än en smalare skida. Dessutom är redan den aningen smal i känslan i puder och jag skulle aldrig ge bort ytterligare en cm under foten. </p><p></p><p>Det är lika bra att gå upp till nåt runt 95 direkt. För min del känns det som att 93-100 är en perfekt bredd för allroundbruk. Över 100 och man känner att det blir segt i pisten och neråt eller under 90 tappar man för mycket lössnöegenskaper om skidan inte är extremt mjuk (som typ den gamla supermjuka AK Rocket, 86mm, ett underverk för löst). Däremot har jag hittills inte testat några 95mm-skidor som har känts för stora i pisten (med undantag för Stormrider DP 201 som är (var) 91mm och kändes brytig som bara fasen). Det är fortfarande storslalomkänsla i grejorna. </p><p></p><p>Tillverkarnas midfats verkar ha stabiliserat sig mellan 93 och 100mm i midjemått förra och den här säsongen. Kolla tex på Dynastar ProRider som till i år har breddats i den långa längden till 97mm från förra årets lite för smala 91. Den skidan borde också vara ett alternativ. Stöckli följer också trenden och breddar DP:n 3mm till 94mm. DP i 194 eller kanske så kort som 186 lär också fungera om du gillar skidor som kräver kraft för att livas upp.</p><p></p><p>Ska du välja mellan de skidor du nämner är Mantran det enda valet i mina ögon i och med att dom andra är för smala.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 120457, member: 12152"] balanselius> Dags att uppdatera sig lite kanske. En 95mm-skida faller ju numera in i allroundfacket och begreppet halvfet stämmer ju precis. Det är skidor för att använda varje-dag-åkning där man har kul i pist, men samtidigt åker med i det närmaste full behållning utanför pisten, förutom de riktigt djupa dagarna. Säger man feting menar man ju minst en 100+ och de flesta säkert en full-on puderskida i stil med Sanouk, Big Stix 106, DB Tabla Rasa eller liknande. Ska man tolka det som att du är 188cm lång, Ingemar? Eller menar du att du ska ha 188:an i Outlaw? Om du är så pass lång som 188 är ju längderna du nämner på tok för korta. Personligen tycker jag att det är klart svårare att åka offpist med en skida runt 185 än med en 190-195. Man får så mycket bra egenskaper gratis enbart genom att gå upp lite i längd. Kortare skidor blir oroliga i uppkört och beter sig allmänt konstigt som tex att man märker tendenser att dom korsar sig i svår snö. Man hamnar också lättare i baksätet om det börjar stöka till sig. Trenden med korta carvingskidor har tyvärr spritt sig även upp i breddsegmentet bara för att de flesta antar att en skida som är 190+ är tungåkt och svår att få runt utanför pisten. Det stämmer helt enkelt inte, bara man väljer en skida som inte är för styv för sin egen vikt och åkförmåga. Styvheten och böjkurvan gör långt mycket mer än längden när det gäller hur stor man uppfattar skidan. Man ser ofta åkare som hade utvecklats ett par snäpp direkt om dom hade bytt ut sina 185cm:s bc-twins till längre saker. Skidor mellan ca 84 och 90mm hamnar i lite av ett ingenmansland för en person av normalstorlek. Exempelvis finns det absolut ingen anledning att välja K2 Apache Outlaw istället för Apache Chief (99mm under foten). Chiefen går riktigt bra i pist och inger en mer biffig känsla än en smalare skida. Dessutom är redan den aningen smal i känslan i puder och jag skulle aldrig ge bort ytterligare en cm under foten. Det är lika bra att gå upp till nåt runt 95 direkt. För min del känns det som att 93-100 är en perfekt bredd för allroundbruk. Över 100 och man känner att det blir segt i pisten och neråt eller under 90 tappar man för mycket lössnöegenskaper om skidan inte är extremt mjuk (som typ den gamla supermjuka AK Rocket, 86mm, ett underverk för löst). Däremot har jag hittills inte testat några 95mm-skidor som har känts för stora i pisten (med undantag för Stormrider DP 201 som är (var) 91mm och kändes brytig som bara fasen). Det är fortfarande storslalomkänsla i grejorna. Tillverkarnas midfats verkar ha stabiliserat sig mellan 93 och 100mm i midjemått förra och den här säsongen. Kolla tex på Dynastar ProRider som till i år har breddats i den långa längden till 97mm från förra årets lite för smala 91. Den skidan borde också vara ett alternativ. Stöckli följer också trenden och breddar DP:n 3mm till 94mm. DP i 194 eller kanske så kort som 186 lär också fungera om du gillar skidor som kräver kraft för att livas upp. Ska du välja mellan de skidor du nämner är Mantran det enda valet i mina ögon i och med att dom andra är för smala. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Testat 05/06s Halvfetton?!
Tillbaka
Topp