Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Testat 05/06s Halvfetton?!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="kartong" data-source="post: 120470"><p>Ett par puderrlagg som funkar i pist blir alltid en kompromiss och då blir det halvdant på bägge ställena.</p><p>Men för att vara ärlig mot sej själv måste man definiera de vanligaste snöförhållandena. Och vilken typ man oftast hamnar i.</p><p></p><p>1 Glansis på konstsnö. Typ Åre lågson och normala svenska förhållanden, med bristande skare utanför pisten</p><p>2 Nypista natursnö. Normal Alpsnö</p><p>3 Gammal uppkörd opist med blandade snöförhållanden. Typ La Grave</p><p>4 Pistad torr Usa /Canadasnö</p><p></p><p>Radikalt olika förutsättningar, eller hur?</p><p>Att bygga en skida som passar i alla dom parametrarna och sen ha optimala puderegenskaper klarar ingen fabrikant. Att tro något annat är bara nys.</p><p></p><p>När jag testar en bred skida kollar jag först in hur hyfsad eller dålig den är på isigt underlag. Offpist är ju inte alltid puder, tids nog hamnar man i någon isig ränna där man vill ha hyfsat grepp.</p><p></p><p>Nästa steg är att hitta gammal uppkörd lös snö och annat skravel på blandat underlag.</p><p>På detta underlag är prioritet 1 att skidan skall flyta igenom utan att skära fast och att den skall vara lättåkt utan att suga musten ur bena. </p><p>Sist kommer pudret eftersom det är det mest svårhittade en normal vinterdag. I alla fall i Sverige.</p><p></p><p>I riktigt kärringpuder kan ju en hyfsad åkare ta sej fram på vad som helst .</p><p>Men när det blir varierat före med blandat, tidvis vindblåst skravel går alltid en skida med relativt bred skida med rak skärning bäst. Nedre breddgränsen ligger väl runt 85 mm i midjan.</p><p></p><p>Kontentan av det här är enligt min mening att man med ett par skidor i bagaget får välja efter i vilka förhållanden man åker oftast.</p><p></p><p>Har du plats i bagaget för 2 par är mitt råd att inhandla en bred ganska mjuk skida med moderat skärning. Helst skall den vara lätt och ha Diamirbindning för den uppförsgång som blir alltmer nödvändig för att hitta bra snö. </p><p></p><p>Sen är det ju så att har man börjat åka brett ställer man dom smala åt sidan dom flesta skiddagarna.</p><p></p><p>Att som många rekomendera ett speciellt märke är ointressant. Att köpa på rekomendation blir ju som en blinddate.</p><p>Testa flera olika märken och framför allt i olika längder allt utifrån dina egna förutsättningar. </p><p>Man behöver oftast bara en kort provtur för att bedömma om man gillar ett par eller inte.</p><p>Men i valet mellan flera olika par välj alltid den som är mest lättåkt och kräver minst kraft. Du märker snart fördelen med det resonemanget på eftermiddan en hård dag när dina polare med styva långa spett är helt slut och du dansar vidare med ett leende.</p><p></p><p>Skit i trender ha din egen uppfattning, det är du som står på dina lagg.</p><p></p><p>Go Wide</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kartong, post: 120470"] Ett par puderrlagg som funkar i pist blir alltid en kompromiss och då blir det halvdant på bägge ställena. Men för att vara ärlig mot sej själv måste man definiera de vanligaste snöförhållandena. Och vilken typ man oftast hamnar i. 1 Glansis på konstsnö. Typ Åre lågson och normala svenska förhållanden, med bristande skare utanför pisten 2 Nypista natursnö. Normal Alpsnö 3 Gammal uppkörd opist med blandade snöförhållanden. Typ La Grave 4 Pistad torr Usa /Canadasnö Radikalt olika förutsättningar, eller hur? Att bygga en skida som passar i alla dom parametrarna och sen ha optimala puderegenskaper klarar ingen fabrikant. Att tro något annat är bara nys. När jag testar en bred skida kollar jag först in hur hyfsad eller dålig den är på isigt underlag. Offpist är ju inte alltid puder, tids nog hamnar man i någon isig ränna där man vill ha hyfsat grepp. Nästa steg är att hitta gammal uppkörd lös snö och annat skravel på blandat underlag. På detta underlag är prioritet 1 att skidan skall flyta igenom utan att skära fast och att den skall vara lättåkt utan att suga musten ur bena. Sist kommer pudret eftersom det är det mest svårhittade en normal vinterdag. I alla fall i Sverige. I riktigt kärringpuder kan ju en hyfsad åkare ta sej fram på vad som helst . Men när det blir varierat före med blandat, tidvis vindblåst skravel går alltid en skida med relativt bred skida med rak skärning bäst. Nedre breddgränsen ligger väl runt 85 mm i midjan. Kontentan av det här är enligt min mening att man med ett par skidor i bagaget får välja efter i vilka förhållanden man åker oftast. Har du plats i bagaget för 2 par är mitt råd att inhandla en bred ganska mjuk skida med moderat skärning. Helst skall den vara lätt och ha Diamirbindning för den uppförsgång som blir alltmer nödvändig för att hitta bra snö. Sen är det ju så att har man börjat åka brett ställer man dom smala åt sidan dom flesta skiddagarna. Att som många rekomendera ett speciellt märke är ointressant. Att köpa på rekomendation blir ju som en blinddate. Testa flera olika märken och framför allt i olika längder allt utifrån dina egna förutsättningar. Man behöver oftast bara en kort provtur för att bedömma om man gillar ett par eller inte. Men i valet mellan flera olika par välj alltid den som är mest lättåkt och kräver minst kraft. Du märker snart fördelen med det resonemanget på eftermiddan en hård dag när dina polare med styva långa spett är helt slut och du dansar vidare med ett leende. Skit i trender ha din egen uppfattning, det är du som står på dina lagg. Go Wide [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Testat 05/06s Halvfetton?!
Tillbaka
Topp