Tips: Bästa tänkbara ryggskyddet

unsuspected sa:
Det som sitter bäst på...
+1 på det

Sen är det ju oftast skönare med mjuka ryggplattor men passar det inte är det ändå ingen hit. Vet heller inte om utbudet på ryggplattor med hårdplast som skydd är särskilt stort längre heller.

Jag tar hellre ett skydd som sitter aningen sämre men andas mycket bra än ett som sitter som ett smäck och inte andas alls. Vissa av de mjuka ryggplattorna är extremt bekväma i butiken, men sen på berget tar det en timme och så är man svett så det rinner längs ryggen. Då lämnar man skyddet hemma nästa gång. Jag personligen gillar hårdare skydd med riktigt luftigt 3D-mesh bäst.

Vart dam varianten men finns i herr också. Bra ventilerat och lika mjuk som ditt underställ, typ...

Åk till motorcykelaffären och kolla efter ryggskydd. Det gjorde jag och hittade ett ultraskönt, tunt, smidigt i hårdplast som andas jättebra. Lite dyrare men så värt!

Kör också med ett MC-skydd som funkar bra. Men om du köper hårdplast, tänk bara på att ha ett plagg mellan ryggskydd och skaljacka om du kör med rygga. Annars risk att du skadar jackan.

Senast ändrad:
Always-Sunny sa:
Kör också med ett MC-skydd som funkar bra. Men om du köper hårdplast, tänk bara på att ha ett plagg mellan ryggskydd och skaljacka om du kör med rygga. Annars risk att du skadar jackan.
Det är rätt som du skriver - har tillfogat min Marmot Spire skaljacka enl del via mitt ryggskydd i och med att plastkotorna kan knipa fast i jackan om man böjer sig mycket :-), men den har aldrig gått sönder.

PeterE sa:
Always-Sunny sa:
Det är rätt som du skriver - har tillfogat min Marmot Spire skaljacka enl del via mitt ryggskydd i och med att plastkotorna kan knipa fast i jackan om man böjer sig mycket :-), men den har aldrig gått sönder.
I min gick det hål :( Men den var väldigt gammal så blev en bra ursäkt att köpa ny :)

Har testat ett par olika, men mitt nuvarande POC spine vpd 2 är riktigt nice. Bäst är att det sitter som gjutet med sin västutformning. Visst, det blir varmt, men inte så illa.

Någon som testa västvarianterna som även har ”inbyggda” axel- och ibland armbågsskydd?
Bekväma eller obehagliga?
Pris?
Vart finns de att köpa?

//Gammal ”snart benskör” gubbe som gillar skogsåkning men börjar bli orolig för hårda stammar.....

Atomic verkar ha en fin lösning, känns inte som att det borde bli så varmt. Någon mer som har testat?

dallan sa:
https://m.lannasport.se/sv/articles/1.2500.2116873/atomic-live-shield-vest-amid?country=SE&gclid=CjwKCAjwyOreBRAYEiwAR2mSkrIZhvDe96PjipRVG8wnW5yqPIUtqoMUvUa9pWkBoml6JRz82BX1UBoCWh4QAvD_BwE

Tillbaka
Topp