Tips för brutna ben..

Isabella_r

Ny medlem
Tips för brutna ben..
Tjena!

Bröt underbenet för ca 2 veckor sen och undrar om det är någon där ute som har några oerhört bra tips på hur man behåller så mycket muskler som möjligt i benet. Som tur är har jag inget gips utan blev opererad istället.. Jag börjar redan märka stor skillnad på benen och det gäller ju att hålla igång så man är tillbaka i backen så fort som möjligt! :)

Tacksam för alla bra svar!

Ha det bra!
Issa

Senast ändrad:
Tips för brutna ben..
böj på tårna ganksa mycket för då hjälper det mot musklerna och man får bättre blodcirkulation i benet så då läker det mer,gå mycket när du kan det asså mot slutet fast det kasne man bara kan om man e gipsad:/

Tips för brutna ben..
Hmm, kanske låter som en dum fråga men får du röra på benet? När du säger underbenet så har du med andra ord brutit vad? Hela smalbenet eller, det är ju det enda stora benet på underbenet...? Rätta mig gärna, för jag har en del tips när jag fått bilden klar framför mig :)

Tips för brutna ben..
A jag får röra på benet med inte stödja på det.
Det är av på mitten på smalbenet, har en märgspik igenom det benet och några skruvar också..

Tips för brutna ben..
HAha aj det låter lite illa :O
Men du får typ göra allt utom att stödja på det med andra ord...hmmm!
Vad händer btw?

Men hmm, vad kan du göra. Den muskulatur du kommer bli av, om du tränar rätt blir ju ingen.
För att stärka bak och lår kan du ju alltid göra dragövningar med benet, typ fästa det vid ett gummiband och dra det i olika vinklar, fram, bak, sidan osv...stärkande, inte lika mkt som typ benböj osv men man får ju göra utifrån vad du kan =)

Men det är ju bra och skonsamt för benet... :)

Tips för brutna ben..
Egentligen ska man väl nu komma med en riktigt bra anledning till varför det är brutet, typ att man har kört offpist eller nåt annat extremt men nu är det så att jag blev påkörd i backen... När jag stod still dessutom, på en väl synlig plats.. Härligt!

Tack för tipsen.. ska börja träna nu på en gång =)

Tips för brutna ben..
Nu? Haha nu ska jag sova...MMMMMM vad skönt. Jadu, det var ju vad kan kallas för en lite klen förklaring till ett pajjat underben =P
Var hände det? Stämde du aset? =)

Tips för brutna ben..
Det va i Vemdalen..va där med min klass och skulle precis börja med skidutbildning 3 dar senare..men det blev det ju inget av med!
Nä, han va rätt ung så det blir ingen stämning där inte.. :P

Tips för brutna ben..
Hmm. Du var där med din klass. Enligt din profil är du 21 år gammal...
Har du lite svårt med skolan kära du? =)

Usch vad tråkigt. Tränar du nu, seriöst?

Tips för brutna ben..
Hehe.. jag går på en skola som heter SCoTT (swedish college of travel and tourism), det är en KY-utbildning där man blir turistguide och skidlärare.

Nja, jag sitter och gör lite benlyft.. :)

Tips för brutna ben..
Hmm okej intressant :)

Det är lite ballt att vara skidlärare ändå, men kan man inte utbilda sig till det utomlands? Verkar lite roligare än Orsa...

Tips för brutna ben..
Hej!

Tänkte bidra med lite info om underbensfrakturer som heter lite olika beroende på hur de ser ut och var de sitter på under benet.

Enklaste är att läsa dessa länkar som ger en bra överblick över hur det ser.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1075
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1074
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1076

Sedan hur du ska träna för att inte tappa muskler, det bör bedömas av sjukgymnast, men de tenderar till att vara lite mesiga så ett allmänt råd är träna ofta (flera ggr per dygn) och gör så mycket som möjligt utan att det gör ont... små vikter många repetitioner.
Men det bäst är att kolla med en sjukgymnast kanske någon på ett gym nära dig.

Lycka till med träning och glöm inte att den mentala biten spelar stor roll, sätt upp realistiska mål och håll en positiv inställning även om du får bakslag.
Talar av egen erfarenhet av liknande problem.

Tips för brutna ben..
Det allra bästa är att simma (när operationssåren har läkt) för då bygger man både upp muskler medans benet inte belastas. Men annars kommer du att behöva röra på allting så mycket det går, och så mycket smärtgränsen tillåter :)

Tillbaka
Topp