Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips inför köp av turskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 939689" data-attributes="member: 74439"><p>Tyvärr sitter jag inte på någon sådan statistik, jag tror faktiskt inte att någon gör det. Även om man skulle kunna plocka fram statistik över ballongsäckarna så tvivlar jag på att underlaget är tillräckligt stort för att man ska kunna göra en rättvis jämförelse mot det "traditionella paketet".</p><p></p><p>Anledningen till att jag ser ballongsäckar som ett komplement till transciver och inte tvärtom är att transceivern är en <em>passiv</em> apparat. Du behöver inte göra någonting alls om du hamnar i en lavin för att din transceiver ska fungera eftersom den redan är i sändläge.</p><p>En ballongsäck kräver däremot att du lyckas aktivera den och att den fungerar i det ögonblicket. Det blir lite för mycket "vinna eller försvinna" för att jag ska trivas. Eftersom alla ballongsäckar på marknaden idag är utrustade med engångspatroner (förvisso är några uppladdningsbara, men de innehåller även de bara en laddning) så kan du ju faktiskt inte testa din ballongsäck, du måste helt enkelt lita på att den inte klickar.</p><p>En transceiver å andra sidan kan du testa kontinuerligt under din tid i lavinfarlig terräng.</p><p>Även om ballongsäcken fungerar felfritt så gör den inte det fören du gör en <em>aktiv</em> handling i att lösa ut den och den kan enbart rädda dig om du klarar det även när paniken har slagit in och du kanske redan har blivit omkullkastad av det rytande vita monstret.</p><p>En transceiver är som sagt passiv, du behöver inte göra någonting utan det är dina färdkamrater som står för den aktiva delen av räddningen. Att ansvaret läggs över på färdkamraterna har du rätt i, men som jag ser det så har jag ett ansvar i att välja mina färdkamrater. Jag måste kunna lita på att de kan rädda mig precis som de måste kunna lita på att jag kan rädda dem. Inga konstigheter tycker jag och det blir ett icke-problem.</p><p></p><p>Jag säger inte att ballongsäckar är dåliga, men de bör inte ses som ett alternativ till den traditionella utrustningen och det är inte enbart för att jag är en gammal stofil som per automatik tycker att all förändring är av ondo, utan det ligger lite tanke bakom det ställningstagandet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 939689, member: 74439"] Tyvärr sitter jag inte på någon sådan statistik, jag tror faktiskt inte att någon gör det. Även om man skulle kunna plocka fram statistik över ballongsäckarna så tvivlar jag på att underlaget är tillräckligt stort för att man ska kunna göra en rättvis jämförelse mot det "traditionella paketet". Anledningen till att jag ser ballongsäckar som ett komplement till transciver och inte tvärtom är att transceivern är en [i]passiv[/i] apparat. Du behöver inte göra någonting alls om du hamnar i en lavin för att din transceiver ska fungera eftersom den redan är i sändläge. En ballongsäck kräver däremot att du lyckas aktivera den och att den fungerar i det ögonblicket. Det blir lite för mycket "vinna eller försvinna" för att jag ska trivas. Eftersom alla ballongsäckar på marknaden idag är utrustade med engångspatroner (förvisso är några uppladdningsbara, men de innehåller även de bara en laddning) så kan du ju faktiskt inte testa din ballongsäck, du måste helt enkelt lita på att den inte klickar. En transceiver å andra sidan kan du testa kontinuerligt under din tid i lavinfarlig terräng. Även om ballongsäcken fungerar felfritt så gör den inte det fören du gör en [i]aktiv[/i] handling i att lösa ut den och den kan enbart rädda dig om du klarar det även när paniken har slagit in och du kanske redan har blivit omkullkastad av det rytande vita monstret. En transceiver är som sagt passiv, du behöver inte göra någonting utan det är dina färdkamrater som står för den aktiva delen av räddningen. Att ansvaret läggs över på färdkamraterna har du rätt i, men som jag ser det så har jag ett ansvar i att välja mina färdkamrater. Jag måste kunna lita på att de kan rädda mig precis som de måste kunna lita på att jag kan rädda dem. Inga konstigheter tycker jag och det blir ett icke-problem. Jag säger inte att ballongsäckar är dåliga, men de bör inte ses som ett alternativ till den traditionella utrustningen och det är inte enbart för att jag är en gammal stofil som per automatik tycker att all förändring är av ondo, utan det ligger lite tanke bakom det ställningstagandet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips inför köp av turskidor?
Tillbaka
Topp