Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips inför köp av turskidor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 939733" data-attributes="member: 74439"><p>Jag håller helt med dig om att det klassiska trepacket kommer att bli ett fyrapack inom en "snar framtid". Nu när etablerade ryggsäckstillverkare har börjat tillverka säckar som är kompatibla med ett ballongsystem så tror jag att en av de två stora nackdelarna med ballongsäckar kan räkna sina sista dagar, nämligen att de inte är bra <em>ryggsäckar</em>. Den andra nackdelen, priset, vet vi inte vad som det kommer att ske med. Min gissning är att det kommer att ligga kvar på en relativt hög nivå i minst ett par år till. Om fem år är det möjligt att det sjunkit så pass att det inte längre är något som man behöver ta speciellt stor hänsyn till.</p><p></p><p>Angående din fundering kring att det är större risk att något fallerar i transceiversök än i ballongutlösning så håller jag inte med dig. Risken för materialfel är nog ytterst liten, såväl hos transceiver som Schrödingers ryggsäck. Den stora skillnaden ligger i att transceivern är passiv. För mig framstår det som betydligt större risk att jag skulle misslyckas med att blåsa upp ryggsäcken än att mina färdkamrater skulle missa mig i ett transceiversök. Du lyfter fram "fire and forget" aspekten som något positivt, den har du även i en transceiver. Du slår på den i början av dagen när du är lugn och kan ta tid på dig sedan kan du glömma bort den. Ballongsäcken måste du aktivera i en betydligt mer stressfull miljö och du får inte många chanser på dig. Det är där som ballongsäckarnas stora problem ligger enligt mig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 939733, member: 74439"] Jag håller helt med dig om att det klassiska trepacket kommer att bli ett fyrapack inom en "snar framtid". Nu när etablerade ryggsäckstillverkare har börjat tillverka säckar som är kompatibla med ett ballongsystem så tror jag att en av de två stora nackdelarna med ballongsäckar kan räkna sina sista dagar, nämligen att de inte är bra [i]ryggsäckar[/i]. Den andra nackdelen, priset, vet vi inte vad som det kommer att ske med. Min gissning är att det kommer att ligga kvar på en relativt hög nivå i minst ett par år till. Om fem år är det möjligt att det sjunkit så pass att det inte längre är något som man behöver ta speciellt stor hänsyn till. Angående din fundering kring att det är större risk att något fallerar i transceiversök än i ballongutlösning så håller jag inte med dig. Risken för materialfel är nog ytterst liten, såväl hos transceiver som Schrödingers ryggsäck. Den stora skillnaden ligger i att transceivern är passiv. För mig framstår det som betydligt större risk att jag skulle misslyckas med att blåsa upp ryggsäcken än att mina färdkamrater skulle missa mig i ett transceiversök. Du lyfter fram "fire and forget" aspekten som något positivt, den har du även i en transceiver. Du slår på den i början av dagen när du är lugn och kan ta tid på dig sedan kan du glömma bort den. Ballongsäcken måste du aktivera i en betydligt mer stressfull miljö och du får inte många chanser på dig. Det är där som ballongsäckarnas stora problem ligger enligt mig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips inför köp av turskidor?
Tillbaka
Topp