Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Tips inför randonné i Atlasbergen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="stojje" data-source="post: 1035441" data-attributes="member: 26138"><p>Har varit där men det börjar va ett tag sen. det var i alla fall väldigt vackert och en av de mest minnesvärda resor jag gjort. Okaimeden är superfint - om det finns snö. När vi var där i mars 98 var det snö på övre halvan av berget. Det är sällan snö i dalgångarna så vill ni tura får du kanske räkna med att traska en hel del på barmark. Snön tinar i solen på dagen och fryser varje natt så det är ofta stenhårt.Skarjärn rekommenderas. </p><p>Okaimeden är värd en dag eller två men ska ni tura rekommenderar jag Jebel Toubkal.</p><p></p><p>Via Lonelyplanet hittade vi ett café i Marrakech som kunde förmedla kontakt med en guide. Huruvida han var kunnig eller inte har jag svårt att avgöra. Han berättade läget på berget och hjälpte oss att hyra en åsna med förare. Vi tog en taxi till byn Imlil, träffade åsnan med sin förare, lastade all packning på åsnan och traskade upp till snön, sen fick vi ta packningen själv. Vi tältade men det finns en hytta på ca 3000m so man kan bo i.</p><p>Där uppe är miljön högalpin med colouirer ordentligt branta snöfält. </p><p></p><p>Ucpa kör resor dit.</p><p>Pathfindertravels brukar ha nån resa dit varje år.</p><p>Diverse franska guider brukar guida sina gäster i Atlasbergen. </p><p>När vi var där mötte vi inga andra högre up än hyttan.</p><p></p><p>Hur som helst var det grymt fin och jag skulle gärna göra fler turer i Atlasbergen</p><p>Lycka till.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="stojje, post: 1035441, member: 26138"] Har varit där men det börjar va ett tag sen. det var i alla fall väldigt vackert och en av de mest minnesvärda resor jag gjort. Okaimeden är superfint - om det finns snö. När vi var där i mars 98 var det snö på övre halvan av berget. Det är sällan snö i dalgångarna så vill ni tura får du kanske räkna med att traska en hel del på barmark. Snön tinar i solen på dagen och fryser varje natt så det är ofta stenhårt.Skarjärn rekommenderas. Okaimeden är värd en dag eller två men ska ni tura rekommenderar jag Jebel Toubkal. Via Lonelyplanet hittade vi ett café i Marrakech som kunde förmedla kontakt med en guide. Huruvida han var kunnig eller inte har jag svårt att avgöra. Han berättade läget på berget och hjälpte oss att hyra en åsna med förare. Vi tog en taxi till byn Imlil, träffade åsnan med sin förare, lastade all packning på åsnan och traskade upp till snön, sen fick vi ta packningen själv. Vi tältade men det finns en hytta på ca 3000m so man kan bo i. Där uppe är miljön högalpin med colouirer ordentligt branta snöfält. Ucpa kör resor dit. Pathfindertravels brukar ha nån resa dit varje år. Diverse franska guider brukar guida sina gäster i Atlasbergen. När vi var där mötte vi inga andra högre up än hyttan. Hur som helst var det grymt fin och jag skulle gärna göra fler turer i Atlasbergen Lycka till. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Tips inför randonné i Atlasbergen
Tillbaka
Topp