Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tips och råd ang. teleskopstavar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tompan14" data-source="post: 600824" data-attributes="member: 74439"><p>Jag hade satsat på ett par längre, men din egna kroppslängd är ju det som avgör i slutändan. När man går på tur som kommer man ibland gå i branta partier, ibland flacka, ibland partier med mycket djupsnö, ibland mindre snö. Då är det väldigt trevligt att ha lite längd så man verkligen kan dra nytta av stavgången. En tumregel att hålla sig till när man ska ställa in längden innan stigningen är att stavarna bör nå armhålorna när du håller dem lodrätt utmed kroppen.</p><p>Noljas har helt rätt när han rekommenderar snabbspännen, det är helt enkelt bättre.</p><p>Dessutom rekommenderar jag att du tittar på trugorna, det absolut bästa är en stor mjuk truga av läder- eller nylonband, de vinklar sig efter lutningen och ger optimalt med area emot kraftriktningen. Många modeller har även ett "förlängt" handtag, som går ned på den översta sektionen av staven, ytterligare en smart detalj då det underlättar om man snabbt vill byta till en kortare längd för en liten bit. Undersök även vilket material du vill ha, aluminium är klart billigast, men om du skulle råka böja till en sektion kan det vara omöjligt att fälla ihop staven igen, kolfiber är bättre på det sättet, men går istället helt av och du måste köpa nya.</p><p>Men, en stav är ju bara en stav <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":-)" title="Smile :-)" data-smilie="1"data-shortname=":-)" /></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tompan14, post: 600824, member: 74439"] Jag hade satsat på ett par längre, men din egna kroppslängd är ju det som avgör i slutändan. När man går på tur som kommer man ibland gå i branta partier, ibland flacka, ibland partier med mycket djupsnö, ibland mindre snö. Då är det väldigt trevligt att ha lite längd så man verkligen kan dra nytta av stavgången. En tumregel att hålla sig till när man ska ställa in längden innan stigningen är att stavarna bör nå armhålorna när du håller dem lodrätt utmed kroppen. Noljas har helt rätt när han rekommenderar snabbspännen, det är helt enkelt bättre. Dessutom rekommenderar jag att du tittar på trugorna, det absolut bästa är en stor mjuk truga av läder- eller nylonband, de vinklar sig efter lutningen och ger optimalt med area emot kraftriktningen. Många modeller har även ett "förlängt" handtag, som går ned på den översta sektionen av staven, ytterligare en smart detalj då det underlättar om man snabbt vill byta till en kortare längd för en liten bit. Undersök även vilket material du vill ha, aluminium är klart billigast, men om du skulle råka böja till en sektion kan det vara omöjligt att fälla ihop staven igen, kolfiber är bättre på det sättet, men går istället helt av och du måste köpa nya. Men, en stav är ju bara en stav :-) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tips och råd ang. teleskopstavar
Tillbaka
Topp