Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tips om telemarkskidor söks!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 52322" data-attributes="member: 13863"><p>Hej Håkan!</p><p></p><p>Telemarksåkningen har utvecklats enormt de senaste åren och en duktig åkare lägger idag skärande svängar med en teknik som närmar sig den alpina. (Det sistnämnda får jag väl äta upp...) Dvs. kasandet och sladdandet med knäböj är förhoppningsvis historia.</p><p></p><p>Detta innebär att om du har ett par höga plastskor (Typ Scarpa T1 eller T2)kan du med fördel välja ett par alpina friåkningsskidor. Är du inte en riktigt driven åkare bör du dock välja en snällare och mjukare variant.</p><p></p><p>Salomons skidor har under de senaste åren blivit många telisåkare favvoskidor. Myckt pga av dess förlåtande karaktär som passar telesvängen utmärkt. Jag är inte uppdaterad på säsongens modeller och kan därför inte ge dig några konkreta förslag.</p><p></p><p>Själv har jag de senaste åren åkt telis på ett par Salomon X-Scream Series 195 cm vilket har fungerat alldeles utmärkt. Skulle jag köpa nya telisskidor idag skulle jag dock välja en skida med betydligt bredare midja för att få en enklare resa under krävande förhållande.</p><p></p><p>Alpint kör jag på ett par Head Monster 85, ett par sagolikt bra allroundskidor som dock kräver en del av sin chaffis, tveksamt om jag skulle välja dessa som telisar...</p><p></p><p>Bra alternativ kan vara att titta närmare på Salomons och Elans friåkningsskidor som är av något vänligare karaktär utan att vara menlösa!</p><p></p><p>That´s all kids! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 52322, member: 13863"] Hej Håkan! Telemarksåkningen har utvecklats enormt de senaste åren och en duktig åkare lägger idag skärande svängar med en teknik som närmar sig den alpina. (Det sistnämnda får jag väl äta upp...) Dvs. kasandet och sladdandet med knäböj är förhoppningsvis historia. Detta innebär att om du har ett par höga plastskor (Typ Scarpa T1 eller T2)kan du med fördel välja ett par alpina friåkningsskidor. Är du inte en riktigt driven åkare bör du dock välja en snällare och mjukare variant. Salomons skidor har under de senaste åren blivit många telisåkare favvoskidor. Myckt pga av dess förlåtande karaktär som passar telesvängen utmärkt. Jag är inte uppdaterad på säsongens modeller och kan därför inte ge dig några konkreta förslag. Själv har jag de senaste åren åkt telis på ett par Salomon X-Scream Series 195 cm vilket har fungerat alldeles utmärkt. Skulle jag köpa nya telisskidor idag skulle jag dock välja en skida med betydligt bredare midja för att få en enklare resa under krävande förhållande. Alpint kör jag på ett par Head Monster 85, ett par sagolikt bra allroundskidor som dock kräver en del av sin chaffis, tveksamt om jag skulle välja dessa som telisar... Bra alternativ kan vara att titta närmare på Salomons och Elans friåkningsskidor som är av något vänligare karaktär utan att vara menlösa! That´s all kids! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tips om telemarkskidor söks!
Tillbaka
Topp