Tips på bästa kompaktkamera

• Trådstartare Trådstartare gogubbe
  • Start datum Start datum
G

gogubbe

Guest
Hello.

Tänkte kolla om någon har något tips på bästa kompaktkamera för fotografering i backen på typ hopp och rails. Någon superzoom är inte nödvändigt. Men måste ju bli hyfsat bra skärpa på bilderna och kameran måste klara av att fota objekt i rörelse samt att den har många bilder per sekund (sekvensfotografering).

Jag har kollat lite på:

Panasonic Lumix TZ10
Canon Poweshot S95
Sony HX5V
Olympus 8010

Och jag behöver inget svar "köp en systemkamera". Jag har tillgång till olika systemkameror också, men vill ha en jag kan ha med mig smidigt i jackan. Som man enkelt kan dra fram om man hittar nått shysst spot.

Tacksam för seriösa svar!

Jag vet att Canon s95 och Lumix TZ10 har kass sekvensfotografering. Dem är nog nästan helt uteslutna just nu. Jag är nog mest inne på Sonys HX5V. Olympus är dock lockande eftersom den är vattentät, stöttålig och har skydd mot frost och kyla!

Jag hänger på den här tråden ...

... är ute efter en kompaktkamera som fixar sportfoto, dvs. har en snabb fokusering och minimal fördröjning av exponeringen. Tillskillnad från Bako kan jag nedprioritera sekvensfotografering men vill gärna ha bra zoom (läs tele).

Förutom de kameror som Bako nämner har jag även tittat på:

Fujifilm FinePix F300 EXR

Även jag är tacksam för seriösa tips!

/MM

Nu hinner jag inte undersöka detta nåmer. Blir en Sony HX5V idag. Skriver ut lite info i morgon när jag testat den lite. Lycka till Mountain Man :) Det är en djungel där ute bland alla dessa kameror. Och alla säljarna säger olika, man blir inte klok påre.

@Bako
Skulle vara intressant att få veta hur snabb den är vid fokusering och exponering. Ett stort problem med kompaktkameror är att de är så seeega att motivet hinner flytta sig ur bild innan bilden tas ...

/MM

Hej, jag är ju yrkesfotograf och de finns två tre kompakter som står i särklass. Panasonic lx5(bäst), canon S95 och Canon G11,,,,den kamera som är absolut bäst ar panasonic Gf1, men den kostar lite mer, är liten och blixtsnabb,,,kolla på tex cyberphoto.se....själv plåtar jag numera enbart med GF1 och ett litet pannkaksobjektiv o jag gör skidreportage hela tiden,,,
ha det
micke

Har inte hunnit fota någon slags sport.. inte ens mycket överhuvudtaget med min HX5V än men de bilder jag har tagit har blivit fantastiskt bra för att vara en kompaktkamera..

Sen att priset är lågt på den för dess egenskaper gör ju det hela inte sämre! :)

@Mountain Man
jag blev väldigt positivt överraskad av Sonyn. Den är sjukt snabb och fokuserar på noll tid. Jag tog den för att den fotar snabbast av dem jag hittat. 10 bilder per sek i en grupp om 10 st foton i full kvalitet. Bilderna blir bra även vid full zoom. till och med videofilmerna blir jätte bra.

Det beror så klart på vad man jämnför med, men för en kamera för 2600kr och en storlek mindre än ett ciggpaket så är jag jäävligt nöjd.

@mickeberg
Canons verkade överlag så långsamma på sekvenstagning, jag tittade lite på dem andra du skrev men kännde att det var lite av ett mellanting mellan kompaktkamera och systemkamera. Var ju på jakt efter en liten kamera som jag kan ha med mig då jag inte har förutsett vad som ska fotas. Det gör i och för sig att kraven på bilderna inte blir lika höga. men man vill ändå inte köpa någon gris i en säck :)

Tack för din info..

Tillbaka
Topp