Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Tips på ett bra nybörjarpaket, carvingskidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Sinclairwilde" data-source="post: 939226" data-attributes="member: 119288"><p>När det kommer till tiprocker så är jag personligen kluven. Tip rocker gör det enklare för dig att lägga skidorna på kant så att du kan carva igenom svängen istället för att sladda igenom svängen. Men skillnaden är inte så gigantisk jämfört med ett par skidor som inte har tip rocker och som nybörjare är jag tveksam till om du kommer att känna en skillnad. Eventuellt så har tip rocker en fördel när de pistade backarna blir uppkörda och det ligger drivor av snö lite här och var i backen. Tip rockern hjälper då skidan att flyta över drivorna, men därmed inte sagt att ett par "vanliga" skidor utan tip rocker inte kommer att flyta över drivorna. Det är ju alltid kul med ny teknik och tip rocker är ju förhållandevis ny teknik så kör på tip rocker om du tycker att det är kul med nytt, men ha det inte som ett krav skulle jag säga. </p><p></p><p>Sen vad gäller pjäxorna så måste jag ställa mig till den övriga kören. Gå till en riktig skidbutik och prova ut pjäxor som sitter ordentligt. Pjäxan är en otroligt viktig länk mellan din kropp och skidan. Sitter inte foten bra i pjäxan kommer foten att röra sig inne i pjäxan när det är tänkt att energin som får din fot att röra sig egentligen ska gå ner i skidan. Sen så är det ett kungligt obehag att åka skidor i pjäxor som klämmer och skaver - inte kul. Såg på din profil att din hemmabacke är Romme, ta en tur till deras shop och prova pjäxor. Eller om du har vägarna förbi Stockholm så Alpingaraget eller Alpint på torsgatan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Sinclairwilde, post: 939226, member: 119288"] När det kommer till tiprocker så är jag personligen kluven. Tip rocker gör det enklare för dig att lägga skidorna på kant så att du kan carva igenom svängen istället för att sladda igenom svängen. Men skillnaden är inte så gigantisk jämfört med ett par skidor som inte har tip rocker och som nybörjare är jag tveksam till om du kommer att känna en skillnad. Eventuellt så har tip rocker en fördel när de pistade backarna blir uppkörda och det ligger drivor av snö lite här och var i backen. Tip rockern hjälper då skidan att flyta över drivorna, men därmed inte sagt att ett par "vanliga" skidor utan tip rocker inte kommer att flyta över drivorna. Det är ju alltid kul med ny teknik och tip rocker är ju förhållandevis ny teknik så kör på tip rocker om du tycker att det är kul med nytt, men ha det inte som ett krav skulle jag säga. Sen vad gäller pjäxorna så måste jag ställa mig till den övriga kören. Gå till en riktig skidbutik och prova ut pjäxor som sitter ordentligt. Pjäxan är en otroligt viktig länk mellan din kropp och skidan. Sitter inte foten bra i pjäxan kommer foten att röra sig inne i pjäxan när det är tänkt att energin som får din fot att röra sig egentligen ska gå ner i skidan. Sen så är det ett kungligt obehag att åka skidor i pjäxor som klämmer och skaver - inte kul. Såg på din profil att din hemmabacke är Romme, ta en tur till deras shop och prova pjäxor. Eller om du har vägarna förbi Stockholm så Alpingaraget eller Alpint på torsgatan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Tips på ett bra nybörjarpaket, carvingskidor
Tillbaka
Topp