Tips på nya stavar!

Tips på nya stavar!
Köp de billigaste aluminiumstavar du kan hitta som ändå har hyfsat sköna handtag. Liten kringla om du mest åker pist / stor om du överhuvudtaget åker offpist.
Alla aluminiumstavar knäcks nog om du trillar hårt på dem men composite-stavar kostar $$$.

Tips på nya stavar!
Jag kan bara säga såhär... Har ett par Scott series 4, kostar tydligen 600, men fick dom för 300. Hursomhelst håller dom bra mycket bättre än hyrstavarna. När en stav fastnade i liftpåstigningen så flexade den bara en massa i stället för att "vika sig". Den blev lite böjd, men det var bara å böja tillbaka den och köra vidare! En hyrstav hade knäckts direkt.

Frågan är vad som blir biligast dock, köpa stavar för 150 spänn "slit å släng", eller ett par dyrare?
Scott series 3 är sköna och kostar 400kr. kolla in dom.

Tips på nya stavar!
Jag knäckte en Series 4 i en ganska odramatisk pudervurpa i våras, tror skillnaden mellan olika alu-stavar är försvinnande liten, vurpar man så vurpar man, det är nog mest tur om vurpan är exakt så hård att den knäcker en 150:-stav men inte en 3/4/5/600:- stav. Det är en förbrukningsvara. Men får man ett par 600:- stavar för 300 så är det väl skitbra, känns bara lite dumt att betala 600:- för aluminium när man får composite för nån hundring till http://www.freeride.nu/review/view.php?id=1554 .
Scott Firewall http://www.freeride.nu/review/view.php?id=1464 är f*rbannat tuffa. Men som sagt, förvänta dig inte att de håller bättre, det tror inte ens Scott själva.

Tips på nya stavar!
Jag har ett par rejält gamla scott world cup-stavar, de har överlevt både min brors storslalomtävlande och mitt eget skidåkande. Jag kan bara jämföra med de 150 kronorsstavar som jag hade innan och som jag böjde första åket. Håller inte med om att det är mest tur om man knäcker/böjer en stav eller inte, en bra (= oftast dyr) stav håller bra mycket bättre, i alla fall i mitt fall.

Tips på nya stavar!
Om du e stark, bygg ett par egna i järnrör =) Håller garanterat. Nackdelen ligge ju i tyngden, men som sagt, lite gröt så löser det sig =)

Tips på nya stavar!
Jag håller iaf på ett par riktiga scott series 4 eller liknande typ komperdellstavar. Hade ett par series 2 stavar för 200 å dom höll int för så mycke en halv säsong eller så, har ett par gamla komperdell sen tävlingstiden och dom har hållit banne mej minst 10 år kör fortfarande me dom när jag knäböjer...

Man ska inte luras av worldcup eller så, giprons worldcupstavar for trugorna så fort de blev minus 15 ute...

Lägg lite pengar på stavarna så har du några som mest troligt håller bra många fler krascher (alla kan ha otur och falla olyckligt) än ett par billiga.

Tillbaka
Topp