Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tips på rappa/lätta turskidor med flyt
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="sivbertil" data-source="post: 1296040" data-attributes="member: 161988"><p>Om ryktena stämmer kommer en uppdaterad shift (2.0) med lite förbättringar. Väntar in shift 2.0 innan jag beställer. Någon som vet datum för försäljningsstart? Ett alternativ för att hinna testa skidorna i år kan vara att beställa med Tecton men jag är lite orolig att den inte är lika säker som shift.</p><p></p><p>Angående skidval så kommer jag nog vela till beställningsdax och det finns risk att jag kommer komplettera med ytterligare en set-up. Tänker då en set-up med fokus på uppför, en set-up för lite mer fokus på bra snö och sen en set-up för pist + resort touring (ranger 96, den jag redan har). </p><p></p><p>Det är två lägen då jag inte känner mig så nöjd med nuvarande set-up. Uppför i brant terräng var det knepigt med kickturns med min bristande teknik. Med 187cm skida (ranger 96), 3,4kg per fot ex pjäxa och min längd på 180cm så är det kanske inte så konstigt. Plus oförmågan att få höger o vänster fot att peka nära 180 grader åt olika håll. Vikten störde jag mig inte så mycket på men såklart ingen nackdel om det hade varit lättare. Nedför kändes det mycket trögt i djup, packad snö. Även skogsåkningen med 1dm fluff och lite mer packat under kändes trögt. </p><p></p><p>Fokus uppför känns Camox Freebird 172 som en intressant kompromiss. Med min vikt på ca 85 är jag orolig att bärigheten blir lidande. Speciellt om jag väljer 172. <em><strong>Kan det vara en ide att gå upp till 178 för att få lite bättre egenskaper nedför?</strong> </em></p><p></p><p>Fokus nedför, bärig och kvick: för mig som inte haft koll på skidutvecklingen låter Jarles resonemang logiskt på många sätt. Har ni tips på modeller som är relativt lätta, bäriga och kvicka? Hör gärna era tankar om följande modeller:</p><p>-Navis Freebird 179cm (midja 102, r19)</p><p>-Draco Freebird 176 eller 181 (midja 110, r21)</p><p>-Atris 178 (midja 105, r20)</p><p>-BD Carbon 104 (midja 104, r22)</p><p>-Salomon Echo 106 (midja 106, r19)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="sivbertil, post: 1296040, member: 161988"] Om ryktena stämmer kommer en uppdaterad shift (2.0) med lite förbättringar. Väntar in shift 2.0 innan jag beställer. Någon som vet datum för försäljningsstart? Ett alternativ för att hinna testa skidorna i år kan vara att beställa med Tecton men jag är lite orolig att den inte är lika säker som shift. Angående skidval så kommer jag nog vela till beställningsdax och det finns risk att jag kommer komplettera med ytterligare en set-up. Tänker då en set-up med fokus på uppför, en set-up för lite mer fokus på bra snö och sen en set-up för pist + resort touring (ranger 96, den jag redan har). Det är två lägen då jag inte känner mig så nöjd med nuvarande set-up. Uppför i brant terräng var det knepigt med kickturns med min bristande teknik. Med 187cm skida (ranger 96), 3,4kg per fot ex pjäxa och min längd på 180cm så är det kanske inte så konstigt. Plus oförmågan att få höger o vänster fot att peka nära 180 grader åt olika håll. Vikten störde jag mig inte så mycket på men såklart ingen nackdel om det hade varit lättare. Nedför kändes det mycket trögt i djup, packad snö. Även skogsåkningen med 1dm fluff och lite mer packat under kändes trögt. Fokus uppför känns Camox Freebird 172 som en intressant kompromiss. Med min vikt på ca 85 är jag orolig att bärigheten blir lidande. Speciellt om jag väljer 172. [I][B]Kan det vara en ide att gå upp till 178 för att få lite bättre egenskaper nedför?[/B] [/I] Fokus nedför, bärig och kvick: för mig som inte haft koll på skidutvecklingen låter Jarles resonemang logiskt på många sätt. Har ni tips på modeller som är relativt lätta, bäriga och kvicka? Hör gärna era tankar om följande modeller: -Navis Freebird 179cm (midja 102, r19) -Draco Freebird 176 eller 181 (midja 110, r21) -Atris 178 (midja 105, r20) -BD Carbon 104 (midja 104, r22) -Salomon Echo 106 (midja 106, r19) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tips på rappa/lätta turskidor med flyt
Tillbaka
Topp