Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips på Rea skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jonny_S" data-source="post: 1009057" data-attributes="member: 842"><p>Har du planer på att gå på toppturer med hudar skulle jag vara lite försiktig med att välja en alltför bred skida.</p><p></p><p>När man går på skrå med breda skidor upplever man lätt att man går "utanför" backen, att man står på en bräda en bit ut och försöker balansera.</p><p></p><p>Det upplevs ofta redan vid 108/110 mm i midjan och blir sedan allt "värre" ju bredare skidan blir.</p><p></p><p>Det fungerar givetvis att gå med bredare skidor, senaste helgen jag var iväg hade vi med deltagare som gick på 125 mm skidor, men partierna på skrå var inte särskilt uppskattade...</p><p></p><p>Jag åker på en Nordica Hell and Back, 98 mm i midjan med en Atomic Tracker 16-bindning.</p><p></p><p>Bindningen är inte optimal för turande men för en helgs toppturande passar den utmärkt. Anledningen till att den inte är optimal är:</p><p>- vid planåkning står man och lutar lätt framåt eftersom bindningen i gåläge inte blir helt plan med skidan (det är inget problem i åkläge)</p><p>- bara ett stegs höjning, som dock är hyggligt högt.</p><p></p><p>För övrigt fungerar bindningen utmärkt, har du inga planer på Chamonix-Zermatt utan vill ha möjligheten att hänga på hudarna en bra dag så är den kalas.</p><p>Salomon har en precis likadan, fast med annan färg och namn.</p><p></p><p>Skidan är bra.</p><p>Men som det låter på beskrivningen av dig ska du kanske titta på en skida som är lite mer lek.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jonny_S, post: 1009057, member: 842"] Har du planer på att gå på toppturer med hudar skulle jag vara lite försiktig med att välja en alltför bred skida. När man går på skrå med breda skidor upplever man lätt att man går "utanför" backen, att man står på en bräda en bit ut och försöker balansera. Det upplevs ofta redan vid 108/110 mm i midjan och blir sedan allt "värre" ju bredare skidan blir. Det fungerar givetvis att gå med bredare skidor, senaste helgen jag var iväg hade vi med deltagare som gick på 125 mm skidor, men partierna på skrå var inte särskilt uppskattade... Jag åker på en Nordica Hell and Back, 98 mm i midjan med en Atomic Tracker 16-bindning. Bindningen är inte optimal för turande men för en helgs toppturande passar den utmärkt. Anledningen till att den inte är optimal är: - vid planåkning står man och lutar lätt framåt eftersom bindningen i gåläge inte blir helt plan med skidan (det är inget problem i åkläge) - bara ett stegs höjning, som dock är hyggligt högt. För övrigt fungerar bindningen utmärkt, har du inga planer på Chamonix-Zermatt utan vill ha möjligheten att hänga på hudarna en bra dag så är den kalas. Salomon har en precis likadan, fast med annan färg och namn. Skidan är bra. Men som det låter på beskrivningen av dig ska du kanske titta på en skida som är lite mer lek. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips på Rea skidor
Tillbaka
Topp