Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Tips på säkra turer i Sunnmörsalperna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ellen1979" data-source="post: 1269740" data-attributes="member: 177974"><p>Den här Regobs och fatmap verkar båda visa terräng med lutning mindre och mer än 30 grader och utloppszoner. I Sunnmörsalperna var det ganska stor andel av ytan med lite högre terräng som var över 30 grader eller utloppszoner. För att hitta turer som inte är över 30 grader och i utloppszoner så verkar det som att man får kolla på en karta över faktiska topptursstråk i Sunnmörsalperna och jämföra med dessa zoner. Som någon slags kartanalys. Så nu är två böcker beställda, "toppturar i sunnmörsalparne" med turförslag och "trygga toppturer". Inte säkert att jag hittar nåt. Inte säkert att jag åker dit med barnen heller. Jag vill helst ha en 3-4 fina turer att kunna gå för att det ska vara värt att åka dit med dem, då det tar 10,5 h att köra dit enkel väg från vårt hus. Kanske hittar man även andra ställen med boken trygga toppturer, som är fina att gå på topptur med barnen. Så nu kan jag sitta och planera i jul och håll tummarna för att jag gör slag i saken och dessutom kommer iväg.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ellen1979, post: 1269740, member: 177974"] Den här Regobs och fatmap verkar båda visa terräng med lutning mindre och mer än 30 grader och utloppszoner. I Sunnmörsalperna var det ganska stor andel av ytan med lite högre terräng som var över 30 grader eller utloppszoner. För att hitta turer som inte är över 30 grader och i utloppszoner så verkar det som att man får kolla på en karta över faktiska topptursstråk i Sunnmörsalperna och jämföra med dessa zoner. Som någon slags kartanalys. Så nu är två böcker beställda, "toppturar i sunnmörsalparne" med turförslag och "trygga toppturer". Inte säkert att jag hittar nåt. Inte säkert att jag åker dit med barnen heller. Jag vill helst ha en 3-4 fina turer att kunna gå för att det ska vara värt att åka dit med dem, då det tar 10,5 h att köra dit enkel väg från vårt hus. Kanske hittar man även andra ställen med boken trygga toppturer, som är fina att gå på topptur med barnen. Så nu kan jag sitta och planera i jul och håll tummarna för att jag gör slag i saken och dessutom kommer iväg. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Tips på säkra turer i Sunnmörsalperna
Tillbaka
Topp