Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Tips på säkra turer i Sunnmörsalperna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1269795" data-attributes="member: 60010"><p>Nu ska jag vara lite tråkig men om du inte känner att du själv kan planera en tur med den nivå av säkerhet du önskar för barnen (jag förstår och respekterar ditt säkerhetstänk), är det inte bättre att hyra en guide? Finns i princip inga turer i bergen där inte lavinfara förekommer under vissa förutsättningar någonstans på turen. Som du vet ändrar sig förhållanden ständigt i bergen och då måste man känna sig bekväm med sin egen bedömning av risk utifrån sin riskaptit (noll i detta fall) då någon risk alltid finns.</p><p></p><p>Att lyckas hitta ett åk som konstant är under 20-25 grader i alla partier både upp och ner och inte har någon omkringliggande sluttning som är brantare än 20-25 grader låter osannolikt.</p><p></p><p>Bara mitt förslag, annars finns det normalt bra guideböcker eller, som någon sagt, fatmaps turtips. Finns också en norsk toppturshemsida med gratis och betalda topptursförslag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1269795, member: 60010"] Nu ska jag vara lite tråkig men om du inte känner att du själv kan planera en tur med den nivå av säkerhet du önskar för barnen (jag förstår och respekterar ditt säkerhetstänk), är det inte bättre att hyra en guide? Finns i princip inga turer i bergen där inte lavinfara förekommer under vissa förutsättningar någonstans på turen. Som du vet ändrar sig förhållanden ständigt i bergen och då måste man känna sig bekväm med sin egen bedömning av risk utifrån sin riskaptit (noll i detta fall) då någon risk alltid finns. Att lyckas hitta ett åk som konstant är under 20-25 grader i alla partier både upp och ner och inte har någon omkringliggande sluttning som är brantare än 20-25 grader låter osannolikt. Bara mitt förslag, annars finns det normalt bra guideböcker eller, som någon sagt, fatmaps turtips. Finns också en norsk toppturshemsida med gratis och betalda topptursförslag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Tips på säkra turer i Sunnmörsalperna
Tillbaka
Topp