Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Tips på säkra turer i Sunnmörsalperna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1269854" data-attributes="member: 60010"><p>Jag håller helt med om att det är dyrt och jag skulle själv inte anlita en guide. Dock känner sig inte trådskaparen enligt egen utsago säker på sin förmåga att planera och utföra en tur med den riskaptit personen har när barnen är med. Då kan det vara så att en guide är en nödvändig kostnad för att kunna genomföra resan denne vill. Alternativet är att skaffa sig kunskapen, ändra sin riskaptit, lämna barnen hemma eller avstå resan. </p><p></p><p>Problemet som kan uppstå i bergen är att förutsättningar kan ändras snabbt. Jag har själv löst ut och åkt ur en lavin när jag och gruppen tvingades till att åka en osäker sluttning då vädret snabbt blev sämre långt innan väderprognosen förutspådde. Så även om turen vi planerade var säker enligt oss hamnade vi ändå på en farlig sluttning då att vända eller vänta ut vädret inte var ett alternativ i det läget. Så även om trådskaparen har fått tips på helt säkra turer måste man ändå själv kunna göra egna bedömningar i bergen, speciellt på tur.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1269854, member: 60010"] Jag håller helt med om att det är dyrt och jag skulle själv inte anlita en guide. Dock känner sig inte trådskaparen enligt egen utsago säker på sin förmåga att planera och utföra en tur med den riskaptit personen har när barnen är med. Då kan det vara så att en guide är en nödvändig kostnad för att kunna genomföra resan denne vill. Alternativet är att skaffa sig kunskapen, ändra sin riskaptit, lämna barnen hemma eller avstå resan. Problemet som kan uppstå i bergen är att förutsättningar kan ändras snabbt. Jag har själv löst ut och åkt ur en lavin när jag och gruppen tvingades till att åka en osäker sluttning då vädret snabbt blev sämre långt innan väderprognosen förutspådde. Så även om turen vi planerade var säker enligt oss hamnade vi ändå på en farlig sluttning då att vända eller vänta ut vädret inte var ett alternativ i det läget. Så även om trådskaparen har fått tips på helt säkra turer måste man ändå själv kunna göra egna bedömningar i bergen, speciellt på tur. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Tips på säkra turer i Sunnmörsalperna
Tillbaka
Topp