Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips på toppturs prylar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 816430" data-attributes="member: 40931"><p>Onyx är säkert schyssta, har inte kollat så mkt på dom, mest för att de är tyngre och obeprövade. Och dynafit har funnits länge och är bevisat bra och lätta.</p><p></p><p>Jag tycker det låter som du kollar på och vill ha en setup som är riktigt bekväm att gå långt och lätt i. Och bekväma pjäxor som du kan stå i hela dan och fortfarande vara lika varm och bekväm som ett par bra skor. Rätta mig om jag har fel, men du prioriterar uppför och plattförs och allmän komfort mer än prestanda nedför?</p><p></p><p>Då är du säkert hyfsat rätt ute i ditt skidval... När man tittar på det här segmentet tror jag (vet ej) ärligt talat att alla skidor är mer eller mindre halvdåliga att åka på, så det är svårt att säga vilka som är bättre än andra. Och i ärlighetens namn tror jag du kommer få ganska dålig prestanda i pisten med den här typen av utrustning.</p><p></p><p>Därmed inte sagt att det inte går att åka på, för det gör det ju. Men du kommer ju inte ha det där race-bettet i pisten och du kommer inte ha bra fartstabilitet i offpisten. Tyvärr finns det ju ingen utrustning som är bäst på allt, så att säga. Men hur bra du kommer hantera en sån här skida i halvtaskig snö, hänger helt och hållet på dig själv. Är du bra på att åka kan du köra på vad som helst, men den här utrustningen kommer inte ge dig särskilt mycket gratis när det är skare eller uppkört.</p><p></p><p></p><p>Men med det du skriver att du ska använda grejerna till överlevnad och utbildning i vildmarken så känns det som att det viktigaste är att grejerna är lätta, är bekväma och funkar.</p><p></p><p></p><p>Sen så kan du ju också köra nån slags mellanting, där du kör dynafitbindningar, men har ett par mer "vanliga" offpistskidor med kanske 95-105 i midjan och ett par moderna freerideorenterade pjäxor (tex dynafit titan och liknande modeller). Då kommer du få bättre prestanda att köra utför med, utan att offra jättemycket uppför.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 816430, member: 40931"] Onyx är säkert schyssta, har inte kollat så mkt på dom, mest för att de är tyngre och obeprövade. Och dynafit har funnits länge och är bevisat bra och lätta. Jag tycker det låter som du kollar på och vill ha en setup som är riktigt bekväm att gå långt och lätt i. Och bekväma pjäxor som du kan stå i hela dan och fortfarande vara lika varm och bekväm som ett par bra skor. Rätta mig om jag har fel, men du prioriterar uppför och plattförs och allmän komfort mer än prestanda nedför? Då är du säkert hyfsat rätt ute i ditt skidval... När man tittar på det här segmentet tror jag (vet ej) ärligt talat att alla skidor är mer eller mindre halvdåliga att åka på, så det är svårt att säga vilka som är bättre än andra. Och i ärlighetens namn tror jag du kommer få ganska dålig prestanda i pisten med den här typen av utrustning. Därmed inte sagt att det inte går att åka på, för det gör det ju. Men du kommer ju inte ha det där race-bettet i pisten och du kommer inte ha bra fartstabilitet i offpisten. Tyvärr finns det ju ingen utrustning som är bäst på allt, så att säga. Men hur bra du kommer hantera en sån här skida i halvtaskig snö, hänger helt och hållet på dig själv. Är du bra på att åka kan du köra på vad som helst, men den här utrustningen kommer inte ge dig särskilt mycket gratis när det är skare eller uppkört. Men med det du skriver att du ska använda grejerna till överlevnad och utbildning i vildmarken så känns det som att det viktigaste är att grejerna är lätta, är bekväma och funkar. Sen så kan du ju också köra nån slags mellanting, där du kör dynafitbindningar, men har ett par mer "vanliga" offpistskidor med kanske 95-105 i midjan och ett par moderna freerideorenterade pjäxor (tex dynafit titan och liknande modeller). Då kommer du få bättre prestanda att köra utför med, utan att offra jättemycket uppför. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips på toppturs prylar
Tillbaka
Topp