Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Tips, rekommendationer vecka 1 2025
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fabianSvensson" data-source="post: 1300343" data-attributes="member: 146777"><p>Att ni åker v 7 betyder väl att ni är från Göteborg?</p><p></p><p>Närmast är då Norge, som flera skrev här. Vill ni också åka längd ska ni bor längre upp, och inte nere i dalen, som tex Noresund.</p><p></p><p>För nybörjare som vill utvecklas tycker jag inte att Norefjell, Hafjell eller Kvittfjell är optimala. Det är grön, eller ganska brant. Fina fallhöjder dock. Men man kan sakna det medelsvåra (läs lätta röda eller svåra blåa).</p><p></p><p>Här är Gausta bättre. Man bor högt, och det finns bra backar med lutning som är enkelt men man ska ändå svänga. Gausta är dock mest väderkänsligt av de alla, ena sittliften stängs när det blåser och då rivs hela systemet isär, typ. Plus att de bästa backarna försvinner då</p><p>Annars kan Skeikampen vara ett fint alternativ för er. Litet område, men vackert, högt och fina mellansvåra backar. Är ni nöjd med Branäs är det inte heller nåt fel på storleken i Skeikampen.</p><p>Sen finns det fler orter. Geilo kan vara bra för er också. Inte så långt dit heller.</p><p></p><p>Om ni absolut ska till Sälenområdet är det Kläppen eller Stöten som jag tycker är bäst och har minst folk (som inte betyder att det är tomt...). Sälenområdet har nog mest folk under V1, skulle jag säger (ihop med Åre kanske).</p><p></p><p>Vill ni åker längre är Tänndalen ett fint system för er, tror jag. Lungt och fina backar. Men det är långt att åka dit. Och jag tror inte ni får mycket mervärde jmf med Gausta eller Skeikampen. Mer fjälllänsla i Tänndalen dock. Men minst 9.5 tim att åka från Gbg. Jmf med 5 till Gausta (om jag minns rätt)...</p><p></p><p>Alternativ går det ju tåg till Jämtland. Finns fina mindre orter där. Tex Bydalen har fin åkning för er. Favoritstället ska jag inte nämna här nu <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" />.</p><p></p><p>Edit: Är det lite folk som är prio ska man nog titta på mindre orter. Fjätervålen (har de stängt eller inte?) tex.</p><p></p><p>Edit 2: Titta inte bara på priset på boendet. Räkna iaf in Liftkortet också. Det är stor skillnad där. Plus vad det kostar i vägskatt i norge. Att "bomba" upp för E6an (som borde går med rätt hastighet eftersom den mäts konstant där) kostar väl 500 spän enkel väg. Norge är oftast dyrare än Sverige mht boendet. Men det burka finnas prisvärda enklare stugor överallt. Bara att leta lite. Minns inte vad vi betalade, men i Gausta hade vi en stor och rätt billig stuga vill jag minnas.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fabianSvensson, post: 1300343, member: 146777"] Att ni åker v 7 betyder väl att ni är från Göteborg? Närmast är då Norge, som flera skrev här. Vill ni också åka längd ska ni bor längre upp, och inte nere i dalen, som tex Noresund. För nybörjare som vill utvecklas tycker jag inte att Norefjell, Hafjell eller Kvittfjell är optimala. Det är grön, eller ganska brant. Fina fallhöjder dock. Men man kan sakna det medelsvåra (läs lätta röda eller svåra blåa). Här är Gausta bättre. Man bor högt, och det finns bra backar med lutning som är enkelt men man ska ändå svänga. Gausta är dock mest väderkänsligt av de alla, ena sittliften stängs när det blåser och då rivs hela systemet isär, typ. Plus att de bästa backarna försvinner då Annars kan Skeikampen vara ett fint alternativ för er. Litet område, men vackert, högt och fina mellansvåra backar. Är ni nöjd med Branäs är det inte heller nåt fel på storleken i Skeikampen. Sen finns det fler orter. Geilo kan vara bra för er också. Inte så långt dit heller. Om ni absolut ska till Sälenområdet är det Kläppen eller Stöten som jag tycker är bäst och har minst folk (som inte betyder att det är tomt...). Sälenområdet har nog mest folk under V1, skulle jag säger (ihop med Åre kanske). Vill ni åker längre är Tänndalen ett fint system för er, tror jag. Lungt och fina backar. Men det är långt att åka dit. Och jag tror inte ni får mycket mervärde jmf med Gausta eller Skeikampen. Mer fjälllänsla i Tänndalen dock. Men minst 9.5 tim att åka från Gbg. Jmf med 5 till Gausta (om jag minns rätt)... Alternativ går det ju tåg till Jämtland. Finns fina mindre orter där. Tex Bydalen har fin åkning för er. Favoritstället ska jag inte nämna här nu ;). Edit: Är det lite folk som är prio ska man nog titta på mindre orter. Fjätervålen (har de stängt eller inte?) tex. Edit 2: Titta inte bara på priset på boendet. Räkna iaf in Liftkortet också. Det är stor skillnad där. Plus vad det kostar i vägskatt i norge. Att "bomba" upp för E6an (som borde går med rätt hastighet eftersom den mäts konstant där) kostar väl 500 spän enkel väg. Norge är oftast dyrare än Sverige mht boendet. Men det burka finnas prisvärda enklare stugor överallt. Bara att leta lite. Minns inte vad vi betalade, men i Gausta hade vi en stor och rätt billig stuga vill jag minnas. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Tips, rekommendationer vecka 1 2025
Tillbaka
Topp