Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips samt utrustning för att Topptura
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1146799" data-attributes="member: 83225"><p>Du behöver inte ha det allra lättaste förstås och Shift tycker jag personligen funkar väldigt bra både att åka på och tura på. Däremot skulle jag titta en del på totalvikten. Jag är relativt ny på att tura mer ordentligt och måste erkänna att jag gav mig på en flerdagarstur (bodde i fjällstuga men körde flera endagsturer på raken från den) med ett par Enforcer 93 185cm med Shifts på. Totalvikten klockar då in på norr om 3 kilo per skida. Det var för tungt. Dag två gick vi i lita brantare terräng (ca 30-35 grader) och ca 600 fhm på skrå. Det var rejält tungt att släpa på den vikten. Dagen efter fick jag låna ett par Blizzard ZeroG 95 179cm med Dynafit radical 2.0. Den setupen klockar ju snarare in på strax under 2 kilo. Skillnaden var enorm. Dag två bytte jag också tillbaka på uppvägen och mina egna skidor upplevdes som att försöka springa i gummistövlar typ. Gör det inte. När det gäller bredd skulle jag inte gå över 95mm i midja. Redan med mina 93mm så tycker jag att jag upplever en del vridmoment i fötterna när man skråar, vilket med löst knäppta pjäxor i turarläge skulle kunna ge en del skavsår på fötterna. Jag klarade mig men kände tendenser flera ggr.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1146799, member: 83225"] Du behöver inte ha det allra lättaste förstås och Shift tycker jag personligen funkar väldigt bra både att åka på och tura på. Däremot skulle jag titta en del på totalvikten. Jag är relativt ny på att tura mer ordentligt och måste erkänna att jag gav mig på en flerdagarstur (bodde i fjällstuga men körde flera endagsturer på raken från den) med ett par Enforcer 93 185cm med Shifts på. Totalvikten klockar då in på norr om 3 kilo per skida. Det var för tungt. Dag två gick vi i lita brantare terräng (ca 30-35 grader) och ca 600 fhm på skrå. Det var rejält tungt att släpa på den vikten. Dagen efter fick jag låna ett par Blizzard ZeroG 95 179cm med Dynafit radical 2.0. Den setupen klockar ju snarare in på strax under 2 kilo. Skillnaden var enorm. Dag två bytte jag också tillbaka på uppvägen och mina egna skidor upplevdes som att försöka springa i gummistövlar typ. Gör det inte. När det gäller bredd skulle jag inte gå över 95mm i midja. Redan med mina 93mm så tycker jag att jag upplever en del vridmoment i fötterna när man skråar, vilket med löst knäppta pjäxor i turarläge skulle kunna ge en del skavsår på fötterna. Jag klarade mig men kände tendenser flera ggr. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips samt utrustning för att Topptura
Tillbaka
Topp