Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips samt utrustning för att Topptura
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="antikvitet" data-source="post: 1146803" data-attributes="member: 132155"><p>QST 106 funkar finfint att tura med, även längre turer. Jag har kört både Urner Route och Högruta Jotunheimen med dem. Kanonskida för alla (ja alla) förhållanden. På dem sitter ett par Dynafit Superlite 2, en toppenkombo. Inget för hårdingar som ska droppa 50metersklippor och skit kanske. Gör dock sitt jobb och det ser snyggt ut med små gröna pluppar på de orange laggen. Våga gå på en lätt bindning, köp en lätt pjäxa.</p><p></p><p>Med det sagt, som</p><p> [USER=83225]@Pillard[/USER] skriver; en bredare skida är faktiskt drygt om det är mycket traverserande. Visst har jag ibland saknat ett par smalare lagg. Men utför, då är jag osårbar. Klockar in i ungefär din storleksklass. Betänk även att du ska ha några kilo på ryggen, vilket också är en parameter att ta med. En flerdagarstur med lite extraprylar för glaciär och enklare klätterinslag kan ge en vikt på bortåt 10 kg extra att skida med.</p><p></p><p>För att tala emot mig själv: Optimalt för norden kanske är en 75-85skida med racebindning? Skitlätt, skisnabbt och funkar överallt. Parat med en semiracepjäxa så är det bara att ge sig ut och utmana alla om de bästa åken.</p><p></p><p>Och, vad du än köper kommer du byta/komplettera inom något år eller två - så är det. Kanske ett par racelagg för att det är så himla skoj att springa i cirklar runt dina polare, kanske ett par fetingar för de där episka dagarna som nog kommer nästa vinter och förresten borde det nog finnas plats för ett par mittemellanskidor också...</p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="antikvitet, post: 1146803, member: 132155"] QST 106 funkar finfint att tura med, även längre turer. Jag har kört både Urner Route och Högruta Jotunheimen med dem. Kanonskida för alla (ja alla) förhållanden. På dem sitter ett par Dynafit Superlite 2, en toppenkombo. Inget för hårdingar som ska droppa 50metersklippor och skit kanske. Gör dock sitt jobb och det ser snyggt ut med små gröna pluppar på de orange laggen. Våga gå på en lätt bindning, köp en lätt pjäxa. Med det sagt, som [USER=83225]@Pillard[/USER] skriver; en bredare skida är faktiskt drygt om det är mycket traverserande. Visst har jag ibland saknat ett par smalare lagg. Men utför, då är jag osårbar. Klockar in i ungefär din storleksklass. Betänk även att du ska ha några kilo på ryggen, vilket också är en parameter att ta med. En flerdagarstur med lite extraprylar för glaciär och enklare klätterinslag kan ge en vikt på bortåt 10 kg extra att skida med. För att tala emot mig själv: Optimalt för norden kanske är en 75-85skida med racebindning? Skitlätt, skisnabbt och funkar överallt. Parat med en semiracepjäxa så är det bara att ge sig ut och utmana alla om de bästa åken. Och, vad du än köper kommer du byta/komplettera inom något år eller två - så är det. Kanske ett par racelagg för att det är så himla skoj att springa i cirklar runt dina polare, kanske ett par fetingar för de där episka dagarna som nog kommer nästa vinter och förresten borde det nog finnas plats för ett par mittemellanskidor också... Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips samt utrustning för att Topptura
Tillbaka
Topp