Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips samt utrustning för att Topptura
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="kasparv" data-source="post: 1146808" data-attributes="member: 167896"><p>Tack för alla svar och tips på gear, det uppskattas verkligen att ni tar er tiden att hjälpa mig. </p><p></p><p>Jag kommer främst att tura med folk som inte är ute efter så många höjdmeter/timme som möjligt. Jag ser inte heller att det kommer vara flera dagars tur som är aktuellt i början och traverserande vet jag inte om det blir något av men det får man ta när det väl är dags. Vilket gör att jag inte behöver gå för de allra lättaste skidor, bindningar och pjäxor. Utan kommer att välja det som passar bäst men vikt kommer självklart att vara väldigt viktigt.</p><p>Ang. vikten på skidor och hur många kg/skida man bär upp när man turar så vet jag inte vad jag klarar av, visst jag klättrar/tränar ungefär 5ggr/veckan men det är inte samma sak som att tura. Men som flera har påpekat, man kommer antagligen att komplettera med gear efter något/några år då man vet mer exakt vad man klarar av och vill vad gäller att tura. </p><p></p><p>Då mina QST 106 är 181cm långa så funderar jag på att i så fall skaffa ett par skidor som är kortare men också 100mm eller över i midjan. QST väger 1820/g per skida så jag ska försöka hitta ett par skidor som väger mindre och är kortare. </p><p></p><p>En dum fråga, vad innebär en ren tech bindning? Vad är då skillnaden mellan en ren tech binding och en Shift binding från Salomon?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kasparv, post: 1146808, member: 167896"] Tack för alla svar och tips på gear, det uppskattas verkligen att ni tar er tiden att hjälpa mig. Jag kommer främst att tura med folk som inte är ute efter så många höjdmeter/timme som möjligt. Jag ser inte heller att det kommer vara flera dagars tur som är aktuellt i början och traverserande vet jag inte om det blir något av men det får man ta när det väl är dags. Vilket gör att jag inte behöver gå för de allra lättaste skidor, bindningar och pjäxor. Utan kommer att välja det som passar bäst men vikt kommer självklart att vara väldigt viktigt. Ang. vikten på skidor och hur många kg/skida man bär upp när man turar så vet jag inte vad jag klarar av, visst jag klättrar/tränar ungefär 5ggr/veckan men det är inte samma sak som att tura. Men som flera har påpekat, man kommer antagligen att komplettera med gear efter något/några år då man vet mer exakt vad man klarar av och vill vad gäller att tura. Då mina QST 106 är 181cm långa så funderar jag på att i så fall skaffa ett par skidor som är kortare men också 100mm eller över i midjan. QST väger 1820/g per skida så jag ska försöka hitta ett par skidor som väger mindre och är kortare. En dum fråga, vad innebär en ren tech bindning? Vad är då skillnaden mellan en ren tech binding och en Shift binding från Salomon? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tips samt utrustning för att Topptura
Tillbaka
Topp