Tittar jag på för hårda skidor?

Har följt detta forum ett tag och förundrats över all den kunskap som verkar finnas här!

Äger idag ett par Rossignol Radical 9SL 10/11 170cm och funderar på att kompletterna med ett par lite mer allsidiga skidor för vårens två resor till Alperna.

Jag skulle väl säga att jag ligger strax över eller runt medel i åkteknik. Åker alla pister men sackar tekniskt i de brantare backarna i Åre. Offpist har jag nästan inte åkt alls. Får väl ihop ca 20 åkdagar på ett år.
Är 180cm, väger 70kg och är relativt otränad men inte en soffpotatis heller.

Tror jag gillar skidor som är lite mer dämpade och inte förmedlar allt från underlaget. Med mina nuvarande tycker jag att det går som bäst när underlaget börjar bli lite mjukare framåt vårkanten (å andra sidan är de väldigt svåra när det blir uppkört).

Min takbudget ligger nånstans kring 7000kr ink. bindningar.
Har läst detta samt föregående års skidtest, samt diverse tester på andra sidor och nu står jag och väger mellan följande:
- Extrem PT 11/12 (Bra kritik i MnO&Co:s Skidtest 2011)
- Line Influence 105 11/12 (Verkar allmänt omtyckt)
- Rossignol Experience 98 Open 11/12 (2# i skimag.com's test av "mixed snow"-skidor)

Alla dessa verkar mycket kompetenta, men jag är lite orolig att de kanske är för styva/hårda för mig som kanske inte riktigt har den allra bästa tekniken.
Är inte helt säker på hur långa skidor jag ska välja heller. Har fått för mig att i o m att alla skidorna har rocker så ska jag gå på lite längre, runt 185cm. Är det rätt?

Vad anser ni?

Senast ändrad:
Har inte åkt någon av laggen men en hel del andra Linelagg, kör i vinter på Sir Francis Bacon 184 cm. Ifjol körde jag på storebror till Influence 105, dåvarande Prophet 115, riktigt kompetenta och i mitt tycke roliga lagg. Jag tycker om när även mina bredare lagg har lite sväng i sig, så att det händer något när man kantar även i lite lägre farter, på kanske framförallt fast underlag.
Influence 105 är inte tokstyva och inte heller tokmjuka, ganska lagom rättare sagt, konstruktionen på 115 och 105 skiljer sig en aning åt. Där 115 har sidewall har 105 capwall vilket gör den aningen mer lätthanterlig trots att den kanske tappar en aning i stabilitet, dock inte något jag skulle oroa mig för.

Snödjup

Tillbaka
Topp