Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tjej-åkta???
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HotDamnSara" data-source="post: 27812" data-attributes="member: 9996"><p>jag förstår varför det skrivs att skidorna är tjej-åkta, & varför det sägs att bilar är tjej-körda.</p><p></p><p>det är för att det genom tiderna har formats könsroller där kvinnor beskrivs som mjuka, ömsinta, försiktiga. ordet kvinnligt likställs med ovanstående, mjukhet, moderlighet, försiktighet bla bla bla. medan manligt har fått betydelsen tufft, oförskräckt, modigt, starkt, osv. </p><p></p><p>det är detta som gör mig upprörd. </p><p>för upprörd blir jag av att det hela tiden fortsätts att uttrycka situationer/saker/whatever där man påpekar skillnaden mellan manligt & kvinnligt, som i detta fall att ett par tjejåkta skidor ska betyda att skidorna är åkta på försiktigt & att de inte är skadade eller särskilt slitna. som ett flertal redan påpekat så finns det ju givetvis tjejer som åker skidor försiktigt, glider om kring lugnt & fint i pistad backe. men det finns även tjejer som åker mindre "försiktigt", som railar, hoppar, åker offpist, etc. alltså kan man inte säga att skidor är tjej-åkta & mena att det betyder att de är "försiktigt" hanterade. då har man ju generaliserat & gjort samma grova miss som att t ex säga att alla invandrare odlar potatis i badkaret, alla killar som gillar boy bands är gay osv. </p><p></p><p>vad jag vill är att folk börjar tänka efter innan man öppnar munnen (/slår ner fingrarna på tangentbordet), tänka på att en människa är en människa är en människa. skillnader mellan könen FINNS INTE i grunden, förutom de rent fysiska skillnaderna, snopp/ingen snopp etc... </p><p>manligt/kvinnligt är bara ett påfund som uppkommit genom tiderna, & har ända från början delat upp människor i två olika grupper, män & kvinnor, & där en av grupperna, kvinnor, alltid setts som svagare både fysiskt & psykist... & därmed har det uppstått en form av rasism. </p><p></p><p>vad jag, & väldigt många andra här i världen (förhoppningsvis även DU), vill, är att alla människor ska likställas med varandra, oavsett om man är flicka eller pojke, grek eller amerikan, har mörk eller ljus hy osv... & det absolult enda sättet att få till detta är att börja nånstans, & ett utmärkt sätt att börja på är att inse att alla är lika, att en man & en kvinna är likadana typer, har likadana känslor etc... & då kan man börja med att låta bli att använda uttryck som tjejåkta, att inse att en tjej inte automatiskt är fegare/försiktigare/mjukare/moderligare/mer drömmande/ömsint/whatever än en kille... </p><p></p><p>att kvinnligt & manligt egentligen inte finns, utan bara är ett påhitt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HotDamnSara, post: 27812, member: 9996"] jag förstår varför det skrivs att skidorna är tjej-åkta, & varför det sägs att bilar är tjej-körda. det är för att det genom tiderna har formats könsroller där kvinnor beskrivs som mjuka, ömsinta, försiktiga. ordet kvinnligt likställs med ovanstående, mjukhet, moderlighet, försiktighet bla bla bla. medan manligt har fått betydelsen tufft, oförskräckt, modigt, starkt, osv. det är detta som gör mig upprörd. för upprörd blir jag av att det hela tiden fortsätts att uttrycka situationer/saker/whatever där man påpekar skillnaden mellan manligt & kvinnligt, som i detta fall att ett par tjejåkta skidor ska betyda att skidorna är åkta på försiktigt & att de inte är skadade eller särskilt slitna. som ett flertal redan påpekat så finns det ju givetvis tjejer som åker skidor försiktigt, glider om kring lugnt & fint i pistad backe. men det finns även tjejer som åker mindre "försiktigt", som railar, hoppar, åker offpist, etc. alltså kan man inte säga att skidor är tjej-åkta & mena att det betyder att de är "försiktigt" hanterade. då har man ju generaliserat & gjort samma grova miss som att t ex säga att alla invandrare odlar potatis i badkaret, alla killar som gillar boy bands är gay osv. vad jag vill är att folk börjar tänka efter innan man öppnar munnen (/slår ner fingrarna på tangentbordet), tänka på att en människa är en människa är en människa. skillnader mellan könen FINNS INTE i grunden, förutom de rent fysiska skillnaderna, snopp/ingen snopp etc... manligt/kvinnligt är bara ett påfund som uppkommit genom tiderna, & har ända från början delat upp människor i två olika grupper, män & kvinnor, & där en av grupperna, kvinnor, alltid setts som svagare både fysiskt & psykist... & därmed har det uppstått en form av rasism. vad jag, & väldigt många andra här i världen (förhoppningsvis även DU), vill, är att alla människor ska likställas med varandra, oavsett om man är flicka eller pojke, grek eller amerikan, har mörk eller ljus hy osv... & det absolult enda sättet att få till detta är att börja nånstans, & ett utmärkt sätt att börja på är att inse att alla är lika, att en man & en kvinna är likadana typer, har likadana känslor etc... & då kan man börja med att låta bli att använda uttryck som tjejåkta, att inse att en tjej inte automatiskt är fegare/försiktigare/mjukare/moderligare/mer drömmande/ömsint/whatever än en kille... att kvinnligt & manligt egentligen inte finns, utan bara är ett påhitt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tjej-åkta???
Tillbaka
Topp