Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tjej-åkta???
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gubbf-n" data-source="post: 27825"><p>Det här var verkligen en spännande, intressant och läsvärd diskussion. Jag tycker mig uppfatta en viss upprördhet mellan raderna hos vissa - friskt o. härligt. Ang. könsskillnader kan jag meddela att vad gäller världens forskare är de uppdelade i ungefär två lika hälfter. Den ena gruppen hävdar att fysiskt kön avgör och den andra socialt kön, gender eller genus, avgör. Själv är jag ju svensk och vill därför diplomatiskt säga att sanningen ligger någonstans mitt emellan, dvs både det fysiska kön vid föds med och det sociala kön vi uppfostas till skapar oss. Det innebär att det finns ett antal tjejer som på olika områden kan uppfattas som traditionellt mer manliga en de flesta killar och tvärt om, ett antal killar som kan uppfattas traditionellt mer kvinnliga på olika områden än de flesta tjejer. Det finns alltså en stor spännvid. Tyvärr är vi dessutom socialt fostrade att uppfatta vissa egenskaper som mer manliga och andra som mer kvinnliga. Det innebär att vi kommer att generalisera som exempelvis i den här debatten. Det är dock nödvändigt för att kunna hantera verkligheten. Vi bygger en modell av verkligehetn som är smidig och enkel att hantera i våra tankar, men det farliga är när vi börjar tro att det är en exakt bild och inte förstår att verkligheten är mer komplex än så. Försök bygg en exakt modell av verkligheten och upptäck hur stor den blir - få hjärnor klarar av att hantera den om än någon...</p><p>Dessutom är det viktigt med distans till sig själv och sitt kön, vare sig man är kille, tjej eller mitt emellan...</p><p></p><p>Statistiskt sett är 50 % av killarna starkare än 75 % av tjejerna, men det innebär också att 25 % av tjejerna starkare än den andra hälften av killarna...</p><p>...men varför måste jag tillhöra dem. Kanske beror det på att jag sitter ner när jag kissar!!</p><p></p><p>Ha en underbar dag och om ni upptäcker en duktig tjej i backen, försök häng på, för det tänker jag...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gubbf-n, post: 27825"] Det här var verkligen en spännande, intressant och läsvärd diskussion. Jag tycker mig uppfatta en viss upprördhet mellan raderna hos vissa - friskt o. härligt. Ang. könsskillnader kan jag meddela att vad gäller världens forskare är de uppdelade i ungefär två lika hälfter. Den ena gruppen hävdar att fysiskt kön avgör och den andra socialt kön, gender eller genus, avgör. Själv är jag ju svensk och vill därför diplomatiskt säga att sanningen ligger någonstans mitt emellan, dvs både det fysiska kön vid föds med och det sociala kön vi uppfostas till skapar oss. Det innebär att det finns ett antal tjejer som på olika områden kan uppfattas som traditionellt mer manliga en de flesta killar och tvärt om, ett antal killar som kan uppfattas traditionellt mer kvinnliga på olika områden än de flesta tjejer. Det finns alltså en stor spännvid. Tyvärr är vi dessutom socialt fostrade att uppfatta vissa egenskaper som mer manliga och andra som mer kvinnliga. Det innebär att vi kommer att generalisera som exempelvis i den här debatten. Det är dock nödvändigt för att kunna hantera verkligheten. Vi bygger en modell av verkligehetn som är smidig och enkel att hantera i våra tankar, men det farliga är när vi börjar tro att det är en exakt bild och inte förstår att verkligheten är mer komplex än så. Försök bygg en exakt modell av verkligheten och upptäck hur stor den blir - få hjärnor klarar av att hantera den om än någon... Dessutom är det viktigt med distans till sig själv och sitt kön, vare sig man är kille, tjej eller mitt emellan... Statistiskt sett är 50 % av killarna starkare än 75 % av tjejerna, men det innebär också att 25 % av tjejerna starkare än den andra hälften av killarna... ...men varför måste jag tillhöra dem. Kanske beror det på att jag sitter ner när jag kissar!! Ha en underbar dag och om ni upptäcker en duktig tjej i backen, försök häng på, för det tänker jag... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Tjej-åkta???
Tillbaka
Topp