Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Tjockisens Guide till McDonalds
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jibberisch" data-source="post: 414131" data-attributes="member: 45951"><p>C.P.R.</p><p></p><p>Var inne på Frasses en svängom häromdagen. En hamburge-älskande polare har länge talat mycket varmt om denna installation. Själv såg jag inte charmen riktigt. Jag förtärde dagen till ära Baconmålet. Efter ett par förväntansfulla minuter, tog jag ett par förväntansfulla tuggor. Måste säga, att jag tycker inte riktigt Baconet i burgaren (därav, antas i skrivandets stund, namnet) höll måttet. Fast allting är troligtvis relativt. Jag är mer en riktigt knaperstekt-bacon-kille. Människan som tillrett baconet i min burgare var det förhoppningsvis inte. </p><p></p><p>Om personen var det så betyder det att denne: </p><p></p><p>1.) Inte tar sitt jobb på allvar.</p><p>2.) Inte var kompentent nog att utföra de av Frasses delegerade arbetsuppgifterna. </p><p>3.) Kombination av alternativ 1 och 2.</p><p>4.) Inte fått tillbörlig utbildning av frasses.</p><p>5.) Kombination av alternativ 3 och 4.</p><p></p><p>Vilket kan anses som oroväckande. </p><p></p><p>På Frasses hemsida står skrivet "Är man bara glad och positiv är mycket vunnet. Det är ingen nödvändighet att man har branschvana, huvudsaken är att man är sugen på att göra ett bra jobb."</p><p></p><p>Vilket också kan ses som oroväckande. Hur ska dom ha det? Vari ligger bristen? Hur kan de inte sikta på att få in folk från branschen i första hand? Eftersom min utbildning på ett universitet någonstans i landet, snart går mot sitt slut, har människor i min omgivning tvingat mig att se över den sk. arbetsmarknaden. Inom mitt, möjliga framtida (läs. avlägsna) yrke, vill arbetsgivarna ha individer under 25, med högeskoleutbildning och 10 års arbetslivserfarenhet. Siktar vissa branscher för högt och andra för lågt? </p><p></p><p>Nåväl, pommesen höll tillfredsställande standard. En teori utvecklades ofrivilligt, oundvikligt och genast. Pommesfrittår tillagas mer eller mindre automatiskt. Ett argument stödjer användningen av en så kallad "fritös", vid tillagningen av dessa gyllenbruna potatisar. På wikipedia kan man läsa följande om fritöser: </p><p></p><p>"Fritös är ett köksredskap för att fritera mat. De är vanliga i restaurangkök men även i hemmen. Fritöser har en korg av metall för att lägga maten i som sänks ner i ett tråg av olja som håller en temperatur på 140-200 °C. Fritöser kan vara en säkerhetsrisk då olja lätt kan fatta eld."</p><p></p><p>Efter ett het debatt, kom deltagarna fram till att denna fritös (om den är handlingstransparent och funktionell), troligtvis har en hel del att göra med kvalitén på pommesen. Den mänskliga faktorn elemineras. Speciellt om fritösen är konfigurerad på rätt sätt. Men om detta är fallet varför varierar kvalitén på de delikata tillbehören mellan dessa hamburger oaser? Beror det på råvarorna? Om så är fallet, är det då bönderna som bär skulden till att McDonalds pommes inte är lika gauda och schmakfulla som t.ex. Frasses? Borde bönderna få höra detta?</p><p></p><p>Är det någon som vet någonting om hemligheten bakom pommesfrittes? Finns det någon som sitter med inside-information? Burgar-haken är ofta mycket förtegna om sådan information. En covert-operation mitt i en mörknatt för att snoka reda på dessa hemligheter känns lite överdriven. Inte omöjlig, men överdriven. </p><p></p><p>Kan det vara så att alla bevis pekar mot att hamburgerarbetare varken lägger ner sin själ eller sätter någon ära i sitt arbete? Eller är det hamburgerkedjorna som har otillräckliga rutiner för att ta vara på hamburgertalanger?</p><p></p><p>För varje besök blir jag mer förvärad, förbryllad, nyfiken och mätt. Någon borde göra något.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jibberisch, post: 414131, member: 45951"] C.P.R. Var inne på Frasses en svängom häromdagen. En hamburge-älskande polare har länge talat mycket varmt om denna installation. Själv såg jag inte charmen riktigt. Jag förtärde dagen till ära Baconmålet. Efter ett par förväntansfulla minuter, tog jag ett par förväntansfulla tuggor. Måste säga, att jag tycker inte riktigt Baconet i burgaren (därav, antas i skrivandets stund, namnet) höll måttet. Fast allting är troligtvis relativt. Jag är mer en riktigt knaperstekt-bacon-kille. Människan som tillrett baconet i min burgare var det förhoppningsvis inte. Om personen var det så betyder det att denne: 1.) Inte tar sitt jobb på allvar. 2.) Inte var kompentent nog att utföra de av Frasses delegerade arbetsuppgifterna. 3.) Kombination av alternativ 1 och 2. 4.) Inte fått tillbörlig utbildning av frasses. 5.) Kombination av alternativ 3 och 4. Vilket kan anses som oroväckande. På Frasses hemsida står skrivet "Är man bara glad och positiv är mycket vunnet. Det är ingen nödvändighet att man har branschvana, huvudsaken är att man är sugen på att göra ett bra jobb." Vilket också kan ses som oroväckande. Hur ska dom ha det? Vari ligger bristen? Hur kan de inte sikta på att få in folk från branschen i första hand? Eftersom min utbildning på ett universitet någonstans i landet, snart går mot sitt slut, har människor i min omgivning tvingat mig att se över den sk. arbetsmarknaden. Inom mitt, möjliga framtida (läs. avlägsna) yrke, vill arbetsgivarna ha individer under 25, med högeskoleutbildning och 10 års arbetslivserfarenhet. Siktar vissa branscher för högt och andra för lågt? Nåväl, pommesen höll tillfredsställande standard. En teori utvecklades ofrivilligt, oundvikligt och genast. Pommesfrittår tillagas mer eller mindre automatiskt. Ett argument stödjer användningen av en så kallad "fritös", vid tillagningen av dessa gyllenbruna potatisar. På wikipedia kan man läsa följande om fritöser: "Fritös är ett köksredskap för att fritera mat. De är vanliga i restaurangkök men även i hemmen. Fritöser har en korg av metall för att lägga maten i som sänks ner i ett tråg av olja som håller en temperatur på 140-200 °C. Fritöser kan vara en säkerhetsrisk då olja lätt kan fatta eld." Efter ett het debatt, kom deltagarna fram till att denna fritös (om den är handlingstransparent och funktionell), troligtvis har en hel del att göra med kvalitén på pommesen. Den mänskliga faktorn elemineras. Speciellt om fritösen är konfigurerad på rätt sätt. Men om detta är fallet varför varierar kvalitén på de delikata tillbehören mellan dessa hamburger oaser? Beror det på råvarorna? Om så är fallet, är det då bönderna som bär skulden till att McDonalds pommes inte är lika gauda och schmakfulla som t.ex. Frasses? Borde bönderna få höra detta? Är det någon som vet någonting om hemligheten bakom pommesfrittes? Finns det någon som sitter med inside-information? Burgar-haken är ofta mycket förtegna om sådan information. En covert-operation mitt i en mörknatt för att snoka reda på dessa hemligheter känns lite överdriven. Inte omöjlig, men överdriven. Kan det vara så att alla bevis pekar mot att hamburgerarbetare varken lägger ner sin själ eller sätter någon ära i sitt arbete? Eller är det hamburgerkedjorna som har otillräckliga rutiner för att ta vara på hamburgertalanger? För varje besök blir jag mer förvärad, förbryllad, nyfiken och mätt. Någon borde göra något. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Tjockisens Guide till McDonalds
Tillbaka
Topp