Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Topptur/friåkningsskidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1032170" data-attributes="member: 80520"><p>Är det fokus på topptur skulle jag säga att du vill ha en tech-bindning, i alla fall om budgeten tillåter. Också att tänka på om det är turfokus på skidan är att inte ha för lång tail i förhållande till din steglängd, kickturns blir förbannat jobbiga då!</p><p></p><p>Apropå skidvikt och priser kan du tänka på att en tyngre skida kombinerat med en bindning utan ram förmodligen blir bättre ur tursammanhang än en lättare skida i kombination med en rambindning. Du slipper lyfta ramen i varje steg, dessutom är rotationspunkten för en techbindning betydligt mer naturlig än för än marker tour. En tyngre skida har också större potential att ha bättre åkegenskaper, framförallt i uppkörd terräng och pist!</p><p></p><p>Det jag vill säga är, om du kan välja på en sidestash med techbinding eller en coomback/nunataq med framebindning till ungefär samma pris, och du ändå ska ha nya dynafist-pjäxor, är det bättre att gå på techbindning + tyngre skida.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1032170, member: 80520"] Är det fokus på topptur skulle jag säga att du vill ha en tech-bindning, i alla fall om budgeten tillåter. Också att tänka på om det är turfokus på skidan är att inte ha för lång tail i förhållande till din steglängd, kickturns blir förbannat jobbiga då! Apropå skidvikt och priser kan du tänka på att en tyngre skida kombinerat med en bindning utan ram förmodligen blir bättre ur tursammanhang än en lättare skida i kombination med en rambindning. Du slipper lyfta ramen i varje steg, dessutom är rotationspunkten för en techbindning betydligt mer naturlig än för än marker tour. En tyngre skida har också större potential att ha bättre åkegenskaper, framförallt i uppkörd terräng och pist! Det jag vill säga är, om du kan välja på en sidestash med techbinding eller en coomback/nunataq med framebindning till ungefär samma pris, och du ändå ska ha nya dynafist-pjäxor, är det bättre att gå på techbindning + tyngre skida. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Topptur/friåkningsskidor
Tillbaka
Topp