Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Total medvridning för effektivaste skäret?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PhatFred" data-source="post: 505019" data-attributes="member: 9336"><p>Kortsväng - motvridning = bröstet mot dalen hela tiden. Du hinner inte annars, eller åker utan kontroll.</p><p> </p><p></p><p>Långsväng - jaaaa......</p><p>Som old school kör jag alltid motvridning om jag inte tänker. Men innan jul var jag i Ullådalens flacka, mjuka backe och nötte lite teknik. Prövade att dra fram dalarmen (ha, nytt begrepp?) och upplevde en ökad kontroll och kanske lite mer knuff ur svängen. Varför kunde jag inte analysera mig fram till, men det var upplevelsen jag hade.</p><p></p><p>MEN, jag vred aldrig kroppen förbi färdriktningen, eftersom jag sett och hört detta vid flera tillfällen, när folk ska läras upp på den nya åktekniken. Alltså snarare en ICKEVRIDNING.</p><p></p><p>Medvridning är väl idag ungefär detsamma som 40-talets portåkning, när man slängde runt kropp och skidor med delhjälp av armen.</p><p></p><p>Jag skulle vilja hävda att det som var medvridning på 80-talet inte borde kallas medvridning idag. Kolla på tävlingsåkarna när de åker fritt, om man har 80-talsögonen monterade (vilket jag ofta har) så åker de ju med en klar medvridning och det ser rent för j-gt ut. Med moderna ögon blir det annorlunda...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PhatFred, post: 505019, member: 9336"] Kortsväng - motvridning = bröstet mot dalen hela tiden. Du hinner inte annars, eller åker utan kontroll. Långsväng - jaaaa...... Som old school kör jag alltid motvridning om jag inte tänker. Men innan jul var jag i Ullådalens flacka, mjuka backe och nötte lite teknik. Prövade att dra fram dalarmen (ha, nytt begrepp?) och upplevde en ökad kontroll och kanske lite mer knuff ur svängen. Varför kunde jag inte analysera mig fram till, men det var upplevelsen jag hade. MEN, jag vred aldrig kroppen förbi färdriktningen, eftersom jag sett och hört detta vid flera tillfällen, när folk ska läras upp på den nya åktekniken. Alltså snarare en ICKEVRIDNING. Medvridning är väl idag ungefär detsamma som 40-talets portåkning, när man slängde runt kropp och skidor med delhjälp av armen. Jag skulle vilja hävda att det som var medvridning på 80-talet inte borde kallas medvridning idag. Kolla på tävlingsåkarna när de åker fritt, om man har 80-talsögonen monterade (vilket jag ofta har) så åker de ju med en klar medvridning och det ser rent för j-gt ut. Med moderna ögon blir det annorlunda... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Total medvridning för effektivaste skäret?
Tillbaka
Topp