Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Total medvridning för effektivaste skäret?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 505590" data-attributes="member: 12483"><p>God kväll alla entusiaster!</p><p></p><p>Som jag tidigare påpekat i ett antal olika trådar i carvingämnet under åren, så kan man ju få laggen att carva på ett antal olika sätt, men så länge laggen verkligen skär och tar upp G-krafter i svängen så är ju i grunden allt frid och fröjd, eller hur? </p><p></p><p>Som vid alla koordinerade rörelser eller aktiviteter så är det summan av delmomenten som ger helheten.</p><p></p><p>Ett foto på en åkare är ett fruset ögonblick, ca 1/500s av rörelsen! Att man i detta ögonblick synbarligen har "medvriding" behöver inte betyda inte att man har haft det 2s innan. Jag har, trots mångårigt medvetet kikande, fortfarande svårt att hinna se små tekniska skillnader mellan åkare i t ex en WC-tävling i TV, antagligen p g a att tekniken att svänga, att förflytta sig över terräng på skidor är väldigt komplex. Därför får jag väldigt svårt för att generellt och kategoriskt uttala mig om "medvridningens" vara eller icke vara.</p><p></p><p>Ett antal av er har många kloka synpunkter i ämnet. Jag fyller bara i:</p><p></p><p>Vid svår terräng, brant, isigt och krav på fartkontroll och säkerhet och korta svängar, gäller som alltid traditionell motvridning, en helt naturlig och fungerande teknik att behålla kontrollen. Sannolikt blir "carvingen" lidande eller i a f ofullständig (hasåkning).</p><p></p><p>Vid perfekta, jämna, greppiga pister, underlag där moderna carvinglagg sitter som gjutna i underlaget, här gäller andra tekniker, helt riktigt. Parallella underben, belasting på ytter/inner si och så, tidig kantisättning (har f ö ALLTID varit viktigt), lugn överkropp, låta överkroppen söka den "kortaste vägen", neutral position, m m, m m, jovisst kalla det "medvridning" om ni vill. Det kommer sig rätt naturligt när man bankar (lutar kroppen inåt i svängen) vid carvingsvängar, än vid traditionell teknik med höftvinkling/invridning.</p><p></p><p>Störtlopps åkare har f ö alltid idkat "medvridning". Varför? Jo, när man bankar inåt i svängen, med så småningom ett sträckt ytterben, så är det, förutom ett enkelt sätt att svänga, ett effektivt sätt att fånga upp G-krafterna i en DH-sväng i 110 km/h. Och vi grymma moderna carvare vill ju naturligtvis göra som dom hårdingarna!</p><p></p><p>Nåväl. Själv jobbar jag med lite tips från förra säsongen. </p><p>* Initiera carvet med att låta innerbenets underben starta rörelsen med invinkling mot backen.</p><p>* Samtidigt som man låter överkroppen sikta mot dalen (motvridning?), gå den kortaste vägen, d v s i praktiken luta in i den "nya" svängen.</p><p>* Öka successivt trycket på den redan tidigt kantade ytterskidan</p><p>* När man närmar sig max kantingstvinkel och kanttryck, tryck fram ytterkskidan och höften lite till, vilket ytterligare ökar trycket på yttern. Jag fördrar att inte dra fram ytterarmen (tror jag...)</p><p>* Lasta successivt av och börja om... flytande, koordinerat, som ett rinnande vatten... he he. </p><p></p><p>Det är ju sååå lätt... </p><p></p><p>TOTAL medvridning, MM för tusan, vi måste nog åka lite ihop igen...</p><p></p><p>God kväll önskar eder</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 505590, member: 12483"] God kväll alla entusiaster! Som jag tidigare påpekat i ett antal olika trådar i carvingämnet under åren, så kan man ju få laggen att carva på ett antal olika sätt, men så länge laggen verkligen skär och tar upp G-krafter i svängen så är ju i grunden allt frid och fröjd, eller hur? Som vid alla koordinerade rörelser eller aktiviteter så är det summan av delmomenten som ger helheten. Ett foto på en åkare är ett fruset ögonblick, ca 1/500s av rörelsen! Att man i detta ögonblick synbarligen har "medvriding" behöver inte betyda inte att man har haft det 2s innan. Jag har, trots mångårigt medvetet kikande, fortfarande svårt att hinna se små tekniska skillnader mellan åkare i t ex en WC-tävling i TV, antagligen p g a att tekniken att svänga, att förflytta sig över terräng på skidor är väldigt komplex. Därför får jag väldigt svårt för att generellt och kategoriskt uttala mig om "medvridningens" vara eller icke vara. Ett antal av er har många kloka synpunkter i ämnet. Jag fyller bara i: Vid svår terräng, brant, isigt och krav på fartkontroll och säkerhet och korta svängar, gäller som alltid traditionell motvridning, en helt naturlig och fungerande teknik att behålla kontrollen. Sannolikt blir "carvingen" lidande eller i a f ofullständig (hasåkning). Vid perfekta, jämna, greppiga pister, underlag där moderna carvinglagg sitter som gjutna i underlaget, här gäller andra tekniker, helt riktigt. Parallella underben, belasting på ytter/inner si och så, tidig kantisättning (har f ö ALLTID varit viktigt), lugn överkropp, låta överkroppen söka den "kortaste vägen", neutral position, m m, m m, jovisst kalla det "medvridning" om ni vill. Det kommer sig rätt naturligt när man bankar (lutar kroppen inåt i svängen) vid carvingsvängar, än vid traditionell teknik med höftvinkling/invridning. Störtlopps åkare har f ö alltid idkat "medvridning". Varför? Jo, när man bankar inåt i svängen, med så småningom ett sträckt ytterben, så är det, förutom ett enkelt sätt att svänga, ett effektivt sätt att fånga upp G-krafterna i en DH-sväng i 110 km/h. Och vi grymma moderna carvare vill ju naturligtvis göra som dom hårdingarna! Nåväl. Själv jobbar jag med lite tips från förra säsongen. * Initiera carvet med att låta innerbenets underben starta rörelsen med invinkling mot backen. * Samtidigt som man låter överkroppen sikta mot dalen (motvridning?), gå den kortaste vägen, d v s i praktiken luta in i den "nya" svängen. * Öka successivt trycket på den redan tidigt kantade ytterskidan * När man närmar sig max kantingstvinkel och kanttryck, tryck fram ytterkskidan och höften lite till, vilket ytterligare ökar trycket på yttern. Jag fördrar att inte dra fram ytterarmen (tror jag...) * Lasta successivt av och börja om... flytande, koordinerat, som ett rinnande vatten... he he. Det är ju sååå lätt... TOTAL medvridning, MM för tusan, vi måste nog åka lite ihop igen... God kväll önskar eder Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Total medvridning för effektivaste skäret?
Tillbaka
Topp