Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Total medvridning för effektivaste skäret?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 505749" data-attributes="member: 13863"><p>Hej ACE ... mitt högerknä är lätt justerat så jag kör teoretiskt i helgen! Intressant och initierat från dig (som alltid). </p><p></p><p>Jag har sett en hel del WC på TV i helgen och precis som du säger är det skitsvårt att fullt ut analysera det enormt komplexa rörelsemönster som åkningen sker med. Men jag tar fasta på det där med "bankning" kontra "höftning" i ditt inlägg. Med tanke på kroppens leder och dess möjliga böjningsriktningar borde det falla sig naturligt att medvrida tämligen kraftigt vid större svängar som "bankas" medan motvridningen ger kontroll och styrka vid "höftningen" som tillämpas vid snabba snäva svängar. Finns det ett samband här?</p><p></p><p>Men ... vad är egentligen mitt problem? Jo jag fixar skärande svängar med OK kontroll (enligt min högst oskolad teknik) så länge det inte lutar på allt för brant. När det börjar branta på (läs svart pist) har jag svårt att hålla skäret genom svängen och tendensen blir att jag tappar greppet och börjar sladda. Jag kan iofs. dra på i snäva svängar i falllinjen i hög fart, men vad jag vill är att så att säga kunna runda upp svängen även när det är brant och hårt. Detta är uppenbart en oförmåga jag delar med de flesta ...</p><p></p><p>Så ... hur gör man för att kunna köra "runda" svängar även i en hård brant tips ... bankning, höftning, knäning, motvridning, medvridning ... ??? Tacksam för tips!</p><p></p><p>/MM</p><p></p><p>PS! Jag kör kortsväng med ett par Fischer WC SL (racestock) och långsväng med Hendryx Purple Haze. Det könns inte som det är utrusningen som begränsar mig utan teknik och möjligtvis styrka. DS!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 505749, member: 13863"] Hej ACE ... mitt högerknä är lätt justerat så jag kör teoretiskt i helgen! Intressant och initierat från dig (som alltid). Jag har sett en hel del WC på TV i helgen och precis som du säger är det skitsvårt att fullt ut analysera det enormt komplexa rörelsemönster som åkningen sker med. Men jag tar fasta på det där med "bankning" kontra "höftning" i ditt inlägg. Med tanke på kroppens leder och dess möjliga böjningsriktningar borde det falla sig naturligt att medvrida tämligen kraftigt vid större svängar som "bankas" medan motvridningen ger kontroll och styrka vid "höftningen" som tillämpas vid snabba snäva svängar. Finns det ett samband här? Men ... vad är egentligen mitt problem? Jo jag fixar skärande svängar med OK kontroll (enligt min högst oskolad teknik) så länge det inte lutar på allt för brant. När det börjar branta på (läs svart pist) har jag svårt att hålla skäret genom svängen och tendensen blir att jag tappar greppet och börjar sladda. Jag kan iofs. dra på i snäva svängar i falllinjen i hög fart, men vad jag vill är att så att säga kunna runda upp svängen även när det är brant och hårt. Detta är uppenbart en oförmåga jag delar med de flesta ... Så ... hur gör man för att kunna köra "runda" svängar även i en hård brant tips ... bankning, höftning, knäning, motvridning, medvridning ... ??? Tacksam för tips! /MM PS! Jag kör kortsväng med ett par Fischer WC SL (racestock) och långsväng med Hendryx Purple Haze. Det könns inte som det är utrusningen som begränsar mig utan teknik och möjligtvis styrka. DS! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Total medvridning för effektivaste skäret?
Tillbaka
Topp