Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Total medvridning för effektivaste skäret?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JockeSki" data-source="post: 506065" data-attributes="member: 12644"><p>Alltid svårt när man inte sett dig åka men några saker som jag tänker på är:</p><p></p><p>* Brantare = Mer fart och naturligt mer kantning = större krafter att hålla emot.</p><p>Jag brukar tänka "långt ben - kort ben", ytterbenet ska bli långt. Hamnar du i en position med ytterbenet böjt är du inte lika stark. Ett nästan rakt ytterben blir mycket starkare och orkar hålla emot.</p><p></p><p>* Backens lutning gör det svårt att komma upp tidigt på kant i början av svängen. Våga släpp ut skidorna från kroppen. Aktivt innerben.</p><p></p><p>* Backens lutning skapar för stor kantning vilket gör att skidorna vilja svänga mer än du tänkt dig (speciellt på dina WC SL) och därför upplever du sladd.</p><p></p><p>* Farten gör att du vill svänga snävare och därmed vrider skidorna lite. Dock ej troligt eftersom farten inte verkar va ett problem och skidorna har liten radie.</p><p></p><p>Good luck.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JockeSki, post: 506065, member: 12644"] Alltid svårt när man inte sett dig åka men några saker som jag tänker på är: * Brantare = Mer fart och naturligt mer kantning = större krafter att hålla emot. Jag brukar tänka "långt ben - kort ben", ytterbenet ska bli långt. Hamnar du i en position med ytterbenet böjt är du inte lika stark. Ett nästan rakt ytterben blir mycket starkare och orkar hålla emot. * Backens lutning gör det svårt att komma upp tidigt på kant i början av svängen. Våga släpp ut skidorna från kroppen. Aktivt innerben. * Backens lutning skapar för stor kantning vilket gör att skidorna vilja svänga mer än du tänkt dig (speciellt på dina WC SL) och därför upplever du sladd. * Farten gör att du vill svänga snävare och därmed vrider skidorna lite. Dock ej troligt eftersom farten inte verkar va ett problem och skidorna har liten radie. Good luck. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Total medvridning för effektivaste skäret?
Tillbaka
Topp