Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tour-bindning för Rossignol Sin 7
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1093368" data-attributes="member: 12152"><p>Det finns två tydliga fallgropar i valet av turbindningar om vi pratar Marker tycker jag som det pratas om lite då och då, men det är ändå åkare som begår misstag i bindningsvalet gång på gång. Det har i viss mån nämnts ovan, men jag skriver det igen så du inte gör någon blunder. Dels är det Kingpin 10 som är alldeles för lätt att kliva ur i sidled bak, även om man drar upp din-talet mot max. Och dels Marker F12/Tour som inte fungerar för drivna åkare på hårt underlag pga för dåliga elasticitetsmått i tådelen. Är man normalstor manlig åkare och åker på mer än lugnt ska man gå på Kingpin 13 eller Marker Baron i Markers sortiment och om man behöver DIN över 13, vilket extremt få gör i praktiken är det Duke som gäller istället. </p><p></p><p>Kingpin 10 och F12 Tour är däremot riktigt fina bindningar för mindre åkare eller åkare som tar det uttryckligen lugnt om underlaget är fast. Om dom kommer på fel fötter på fel underlag är det en stor säkerhetsrisk.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1093368, member: 12152"] Det finns två tydliga fallgropar i valet av turbindningar om vi pratar Marker tycker jag som det pratas om lite då och då, men det är ändå åkare som begår misstag i bindningsvalet gång på gång. Det har i viss mån nämnts ovan, men jag skriver det igen så du inte gör någon blunder. Dels är det Kingpin 10 som är alldeles för lätt att kliva ur i sidled bak, även om man drar upp din-talet mot max. Och dels Marker F12/Tour som inte fungerar för drivna åkare på hårt underlag pga för dåliga elasticitetsmått i tådelen. Är man normalstor manlig åkare och åker på mer än lugnt ska man gå på Kingpin 13 eller Marker Baron i Markers sortiment och om man behöver DIN över 13, vilket extremt få gör i praktiken är det Duke som gäller istället. Kingpin 10 och F12 Tour är däremot riktigt fina bindningar för mindre åkare eller åkare som tar det uttryckligen lugnt om underlaget är fast. Om dom kommer på fel fötter på fel underlag är det en stor säkerhetsrisk. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Tour-bindning för Rossignol Sin 7
Tillbaka
Topp